Het managen van een voetbalclub is niet makkelijk. VFB Stuttgart heeft de Balanced Scorecard erbij gehaald.
De president van de Duitse voetbalclub VFB Stuttgart, Erwin Staudt, is jarenlang succesvol topmanager geweest bij de Duitse tak van computerconcern IBM. En dat zullen ze weten bij de voetbalclub: de hele organisatie moest aan de Balanced Scorecard; de niet onomstreden managementtool, ontwikkeld aan de gerenommeerde Harvard Business School.
De Balanced Scorecard heeft uitgesproken voor- en tegenstanders. Staudt behoort tot de eerste categorie en heeft hem door Duitse consultant Horvath & Partners laten aanpassen aan de immer dynamische omgeving van het profvoetbal. Resultaat: BalPlan (Balanced Scorecard Planning System).
Aan de hand van 130 kengetallen kan het systeem toekomstscenario´s voor de club uittekenen. Met drie toekomstscenario´s kan de uitwerking van de sportieve resultaten op de toekomst van de club gesimuleerd worden. Geld uit uitzendrechten, sponsoring en marketing, ticketverkoop, allemaal worden ze doorberekend aan de hand van winst, verlies of een gelijk spel.
Ook wordt de kwaliteit van de jeugdopleiding (bij VFB onder de hoede van ex-international Felix Magath) actiever gemanaged, wat geleid heeft tot 31 procent ‘eigen kweek’ in het eerste. In Duitsland staat de club daarmee op eenzame hoogte.
Als het gaat om de merchandise en andere neveninkomsten, voert de club benchmarks uit met andere Duitse en Europese clubs. Zo weten ze bij VFB dat naaste concurrent Borussia Dortmund, dat flink aan de weg timmerde op dat gebied, nauwelijks winst heeft gemaakt met zijn merchandise. President Staudt heeft er lessen uit getrokken: “We houden het simpel; alleen in en om het stadion.” En – het bloed kruipt waar het niet gaan kan – de webwinkel van de club moet flink uitgebreid worden. (PdW) Bron: FAZ.NET