Minder vervuiling, meer verkeersveiligheid en vooral een beter humeur bij de benzinepomp. Een zuinige rijstijl heeft zo zijn voordelen. Met een zuinigheidswedstrijd probeert ALD Automotive de zakelijke rijders zover te krijgen.
Niet stoer maar verstandig
Sinds enkele weken rijd ik in een Audi A3 Sportsback 2.0 TDI en ik heb tot nu toe één conclusie getrokken, het moest verboden worden om journalisten in een Audi A3 rond te laten rijden. Even uitleggen. Normaalgesproken beweeg ik mij voort in een degelijke en brave Ford Mondeo. Het is een slagschip met een zuinige maar niet bijster pittige motor (1,4 liter). Op LPG, wat ook weinig bijdraagt aan de assertieve rij-eigenschappen. De bedoeling is dat je vriendelijk maar stevig het gaspedaal induwt, en jawel, geleidelijk blijkt deze homp staal genegen te zijn om te accelereren. Topsnelheden zijn haalbaar, mits met het nodige geduld (en een windje mee). De organisatoren van de Fuel Race, ALD Automotive, hadden een slimmigheidje bedacht. Stel enkele journalisten een glanzende bolide beschikbaar om mee te doen aan de race. Publiciteit verzekerd. Zo kwam het dat ik die Audi A3 mocht ophalen om te ‘racen’ tegen de benzinemeter. Daarmee begon het gelazer. Deze Audi gedraagt zich anders dan de Ford. Even het gaspedaal kietelen, en de bak springt weg bij een stoplicht als een jonge hond achter een tennisbal. Toen ik de eerste keer de snelweg opging snapte ik maar niet waarom iedereen zo langzaam reed. Tot mijn oog op de snelheidsmeter viel. Leuk speelgoed, deze bolide. Maar is dit de meest geschikte wagen om een zuinigheidrace in te rijden? Management Team onderschrijft de doelen van de Fuel Race. Daarom besteden we er aandacht aan in het blad en op de site. Vroeger, zo verklaarde ALD-directeur Carel Bal, was het doodnormaal om te roken op feestjes. Totdat het bewustzijn doordrong dat het netter was om rekening te houden met de andere aanwezigen in de kamer. Zo’n nieuw bewustzijn, dat het niet om stoer maar om verstandig rijgedrag gaat, is ook nodig voor automobilisten. In mijn Audi probeer ik niet stoer maar verstandig te zijn. Het vervelende is alleen dat het een veel te stoere auto is. Ik zal erg mijn best moeten doen. Ik hou u op de hoogte.
Donkerbruin vermoeden
Vandaag heb ik mijn eerste tankbeurten ingevoerd op de site van de Fuel Race. Een donkerbruin vermoeden bekruipt mij dat ik in januari niet in de finale kom. Elke ochtend ga ik welgemoed op pad. Ik geef een ferme schop tegen de vers opgepompte banden. Wist u dat de helft van alle personenauto’s met een onjuiste bandenspanning rondrijdt? De volle banden moeten mij al een voordeel opleveren van 2-5 procent brandstofbesparing. Dat zijn één à twee volle tanks op jaarbasis. Ik spring optimistisch achter het stuur. Met mijn oog spiedend op de toerenteller wring ik mij door het verkeer. Tweeduizend toeren, meer mag absoluut niet (het is een dieselmotor; bij benzineauto’s is het aanbevolen maximum 2500). Accessoires zoals toerenteller, cruise control en boordcomputer kunnen een besparing opleveren van niet minder dan vijf procent. Terwijl ik ’s ochtends naar mijn werk rijd ben ik een gevaar op de weg, zozeer zit ik naar die toerenteller te turen. Ik word er bijna tureluurs van. Bij elk stoplicht laat ik de auto uitrijden. Op de motor afremmen is voor onverantwoorde brandstofverspillers! Mijn opperste concentratie is nodig om de achterlichten van drie auto’s vóór mij in de gaten te houden. Op elke snelheidswisseling moet worden geanticipeerd. Zojuist heb ik de tankbeurt ingevoerd. Per liter diesel heb ik 13,87 kilometer afgelegd. Ten opzichte van de normwaarde is dat 76,21 procent.
Een zekere Willem Lensselink heeft, ook in een Audi A3, een waarde van 108,52 procent gescoord. Hoe doet hij dat? 76,21 of 108,52 – het is nogal een verschil. Er komen tien automobilisten in de finale. Zou ik het nog redden? Ik moet iets verkeerd hebben gedaan. Had ik niet in die dagelijkse files op de a9 en a10 moeten gaan staan? Maar hoe had ik anders thuis moeten komen? Misschien had ik het anders moeten aanpakken. Ik had een filevrij stukje snelweg moeten opzoeken, van Assen naar Meppel of van Purmerend naar Den Oever. Net zo lang heen en weer rijden tot de 1500 kilometer om zijn. Voortdurend 80 kilometer per uur blijven rijden. Een gevaar voor de mede-weggebruikers maar wel een potentiële winnaar van de Fuel Race! Maar dat heb ik allemaal niet gedaan. Na mijn tweede tankbeurt zal ik mijn eindscore weten. Of ik die 108,52 procent nog inhaal, waag ik echter te betwijfelen.
Hoe vergaat het u met de Fuel Race? Klik hieronder op ‘reageer’ en laat het ons weten. We zijn erg benieuwd.
Nieuw automatismen nodig
Ik geef toe: hoge ogen heb ik niet gegooid met de Fuel Race. Mijn tweede tankbeurt was weliswaar beter dan de eerste, maar met een score van 80,82 procent kom ik nog steeds in de onderste regionen van het eindklassement terecht. Woon ik in het verkeerde deel van het land (i.v.m. de files) of ben ik gewoon een hopeloze brandstofvandaal? Tijdens het rijden en bij het nadenken over zuinig rijden bekropen mij wel enige twijfels. Dragen we nou echt bij aan een beter milieu als we onze banden strakker oppompen en minder snel optrekken? Of zouden we niet veel meer bereiken door nu en dan even de auto te laten staan en te gaan fietsen? Volgens de organisatoren kun je enkele tankbeurten per jaar uitsparen als je zuinig rijdt. Maar wat doen we met het geld dat we dan besparen? Even een leuk weekendje Barcelona met Basic Air? In dat geval is alle moeite tevergeefs. Met één keer vliegen verbruiken we al meer brandstof dan in een jaar autorijden. Als we moe en voldaan uit Spanje terugvliegen, kost dat weer een jaar. Een wrang gegeven: de hoofdprijs die in januari met de Fuel Race kan worden gewonnen, een mooie reis, zal waarschijnlijk net zo veel brandstof kosten als honderd deelnemers aan de race die een jaar lang zuinig rijden kunnen besparen. Milieudiscussies staan vaak bol van dit soort ingewikkelde voors en tegens. Toch: elke besparing heeft hoe dan ook zin. Dat blijft overeind staan. Daarom is en blijft het nuttig om te proberen het eigen rijgedrag te verbeteren, vind ik. Niet alleen voor het milieu, ook voor de eigen portemonnee. Wat ik geleerd heb van de Fuel Race? Dat ik moet proberen om nieuwe automatismen in te slijten: rustig aan optrekken, langzaam rijden, tijdig gas loslaten, niet terugschakelen (behalve als je door de Alpen rijdt). En elke maand de bandjes oppompen. Gezien mijn score wil het nog niet erg lukken met die automatismen. Ik blijf proberen!
Tips voor zuinig rijden
1 > Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling, voor benzineauto's/lpg bij 2500 toeren, voor diesel bij 2000 toeren. 2 > Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling. 3 > Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer. 4 > Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen. 5 > Zet de motor ook af bij korte stops (bij een openstaande brug of een spoorwegovergang, in de file, wanneer u iemand afhaalt etc.). Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven. 6 > Controleer maandelijks de bandenspanning. De helft van alle personenauto's rijdt met een onjuiste bandenspanning in Nederland. Per voertuig levert een juiste bandenspanning twee tot vijf procent brandstofbesparing op. 7 > Maak gebruik van apparatuur zoals toerenteller, cruisecontrol of boordcomputer.