Werknemers enthousiast maken voor iets nieuws, lukt allang niet meer met een saaie memo of simpele mail. "Probeer ze eens te inspireren door een verrassing op de werkplek: een quiz op de werkvloer of een loflied na flinke inspanning."
"Interne communicatie gaat over strategie, projecten, nieuwe processen, nieuwe producten, en over kernwaarden", schrijft Erik Peekel, oprichter van Aaaaha! the Actor Factory voor evenementen en actiemarketingcampagnes in het blad Eventview XL. "Door te communiceren proberen we het gedrag van anderen te beïnvloeden. Indien collega's warm lopen voor jouw project dan vergroot je daarmee de kans van slagen."
Peekel adviseert op een onderscheidende manier te communiceren, dan "vestig je nadrukkelijker de aandacht op je boodschap. Indien je de campagne verrijkt met humor en luchtigheid zul je op minder weerstand stuiten. Als je erin slaagt om je collega's actief deelgenoot te maken van je project dan komen ze vanzelf in beweging. Het is dan immers ook hun project geworden."
Hoop tamtam
"Mensen communiceren graag met mensen. Iemand die je op je werkplek overdondert met enthousiasme, kun je gewoonweg niet negeren." Peekel geeft als voorbeeld de lancering van een nieuwe dienst binnen de organisatie. "Al weken wordt er afgeteld op intranet. ‘We gaan live!' Er is geen tijd voor een evenement, want het is veel te druk. Toch gaat deze bijzondere dag niet onopgemerkt voorbij."
"Je hoort een vrolijke tamtam door het gebouw gaan. Dan stormen ze je kantoor binnen. Met een volle lach word je toegezongen door twee cabaretiers. Zij zingen een kort en aanstekelijk lied waarin ze de nieuwe introductie prijzen. Bovenal bedanken ze je voor je inzet in de drukke periode, die aan de aftrap vooraf ging. Aan het bezoek voegen ze nog een persoonlijke nooit toe. Ze hebben over iedere medewerker een bijzonder weetje meegekregen."
Verankeren
Bent u enthousiast geraakt om uw collega's op verrassende wijze te betrekken bij een project, aankondiging of wijzigingen binnen het bedrijf? Dan geeft Peekel nog een laatste tip: "Houd alle verrassingsbezoekjes op de werkplek heel kort. Door een klein presentje achter te laten veranker je de boodschap."