Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verhalen vertellen à la Hollywood? Leer het van de meester

Met storytelling kunnen bedrijven hun boodschap veel beter uitdragen. Hollywood-legende Robert McKee komt binnenkort in Amsterdam uitleggen hoe.

In Hollywood is hij een ware legende: Robert McKee, goeroe op het gebied van story-telling. Tal van scenaristen en regisseurs zijn schatplichtig aan hem, en niet de minsten: Peter Jackson (Lord of the Rings, The Hobbit), John Cleese ('Ik ben zelfs drie keer geweest'), om er maar enkele te noemen. Animatiebedrijf Pixar stuurt zelfs al zijn schrijvers naar McKee's lezingen. Ook acteurs lopen met hem weg, onder wie onze eigen Carice van Houten (foto onder; 'Na zijn seminar voel je je een rijker mens in veel opzichten'). McKee's leerlingen hebben samen 60 Oscars en 200 Emmy Awards gewonnen.

Story-telling voor bedrijven

Robert McKee (74) heeft op zijn oude dag ook stappen buiten de filmwereld gezet, om ook het bedrijfsleven kennis te laten maken met zijn lessen over storytelling. In zijn Business Seminar leert hij bedrijven en managers de geheimen van hoe zij storytelling kunnen gebruiken om hun verhaal te vertellen aan hun klanten, en hoe zij hun organisatie beter kunnen maken door storytelling.

Verhaal opbouwen

Sander Veeneman van Sanset Pictures woonde zo'n seminar bij en hij haalt McKee binnenkort naar Nederland. 'Een goed verhaal blijft beter hangen dan cijfers', zegt Veeneman. 'McKee leert hoe je dat verhaal moet opbouwen: eerst interesse, dan een kantelpunt, daardoor betrokkenheid, dan voldoening en dan de aanzet tot actie.'

Involvement

Bij het begin is het van belang om mensen te betrekken, aldus Veeneman, ofwel: involvement. 'Zet ze aan het werk. Zeg: 'stel je eens voor dat', of 'hoe zou het zijn als'. Mensen ergens bij betrekken werkt veel beter dan ze proberen te overtuigen. Je publiek moet zich kunnen identificeren met je verhaal.'

Het kantelmoment: 'but'

Het kantelpunt is een heel belangrijk element in de wijze van story-telling, zegt Veeneman. Het werkt als een verrassing, iets dat tot nadenken stemt. 'Eerst wordt een verhaal neergezet en dan komt, midden in een zin, 'but': het kantelmoment.'

Beetpakken en uitvergroten

Dat kantelmoment is vaak iets negatiefs, maar dat heeft een reden. 'Je moet de negatieve kanten van iets of iemand beetpakken, uitvergroten, benadrukken en van daaruit verder werken. In een filmscript zijn de negatieve kanten van een personage de haak waaraan het publiek blijft hangen, om te zien hoe hij ermee omgaat en of het lukt om het op te lossen.' Die zoektocht of worsteling wekt sympathie op.

Het moet schuren

Bedrijven durven vaak die negatieve aspecten niet te benoemen, omdat ze bang zijn dat het verhaal daardoor negatief uitpakt, maar dat is niet zo, zegt Veeneman. Juist dat maakt het boeiend en mensen worden nieuwsgiering naar de rest: 'Juist wat pijn doet moet je gebruiken. Het moet schuren. Daardoor raakt het publiek betrokken.'

Leiderschap

Ook managers kunnen hun voordeel doen met McKee's lessen. Want goed leiderschap is volgens McKee een kwestie van het juiste verhaal: 'Een goede leider verbetert zijn mensen en zijn organisatie door verhalen uit medewerkers te halen door te vragen. Alleen maar te vragen: wat is er gebeurd? Waar ging het fout? Wat heb je daar aan gedaan? Werkte dat? Waarom niet? Wat kreeg je als reactie? Wat was daarna je plan? Enzovoort. Het verhaal zelf wordt de richtlijn wat daarna te doen. Maak het helder, haal het verhaal boven tafel en als je dat goed doet, dan ontdekken mensen zelf de oplossing. Dat hoef je dan zelf niet meer te doen.'

Wetenschap

McKee haalt zelfs de hersenwetenschap erbij om aan te tonen welke zaken blijven hangen bij de ontvanger van een boodschap. Tijdens zijn seminar haalt hij verschillende voorbeelden aan van hoe het wel moet en hoe het niet moet, zoals commercials en presentaties. Die fileert McKee genadeloos op hun falen én successen.

Subtiel inzicht

Een commercial van zeep- en shampoomerk Dove bijvoorbeeld, krijgt zijn goedkeuring omdat die het zelfbeeld van vrouwen positief beïnvloedt. Niet door allerlei beloftes, maar door hen subtiel te laten inzien dat ze zelf een te laag beeld van zichzelf hebben en dat hun omgeving veel positiever over ze oordeelt dan ze zelf dachten.

Gemiste kans voor Ahold

Een voorbeeld in Nederland van hoe het niet moet, is volgens Veeneman de recente aandeelhoudersvergadering van Ahold. Een medewerker die als vakkenvuller een laag salaris krijgt, voerde in de vergadering een soort toneelstukje op om de bedrijfstop te laten zien dat hij zich uitgekleed voelde door zijn werkgever. Ahold probeerde het voorval zo snel mogelijk onder het tapijt te vegen. 'Een gemiste kans', zegt Veeneman. 'McKee zou ervan uit zijn dak gaan. Ahold-ceo Dick Boer moet juist een eigen verhaal daar tegenoverstellen. Dat hij zelf ook klein begonnen is en dat hij zich daarom kan inleven in die man. Maar hij wist er zich geen raad mee.'

Keihard nadenken

Veeneman noemt het verder voorbeeld van een Amerikaans bedrijf dat storytelling invoerde bij de aanvraag van nieuwe projecten. 'Je mocht alleen een verhaal indienen als voorstel. Geen cijfers, geen data. Dan laat je mensen keihard nadenken over het vertellen van het verhaal waar het echt om draait.' Een goed verhaal neerzetten, overtuigt de bazen.

Hollywood

Hollywood is al overtuigd van McKee's lessen. 'De mensen achter de populaire tv-series Breaking Bad en Game of Thrones sturen hun scripts altijd langs McKee om zijn oordeel te vragen', zegt Veeneman. 'Dat is veelzeggend.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goed verhaal, Robert!

Robert McKee komt eind mei naar Nederland om zijn seminars te geven. Eén daarvan is het Business Seminar, op 26 mei in het De La Mar Theater in Amsterdam. Wil je daarbij zijn? Meld je dan hier aan.

Lezers van MT krijgen korting: koop je voor 395 euro een 'Bronze' ticket, dan krijg je als MT-lezer een gratis upgrade naar een 'Silver' ticket. Als je een 'Silver' ticket koopt, dan word je kosteloos opgewaardeerd naar 'Gold'. Het enige dat je hoeft te doen is bij aanmelding de MT-couponcode invullen: rmkmt. Wees er snel bij!