Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verbeten jagen op de tandartstoerist

Marije Buijs had hoge verwachtingen toen ze live ging met Tandartsinturkije en Zahnarztintuerkei. Maar de sites blijken vooralsnog weinig 'tandartstoeristen' te trekken. 'Ik vond een accommodatie voor ze, maar hoorde daarna niets meer.'

Medisch toerisme is in Turkije een grote groeimarkt. Jaarlijks laat meer dan een half miljoen Europeanen in de zomervakantie zich in een Turkse zorginstelling behandelen, vanwege de veel kortere wachtlijsten en goedkopere tarieven. Marije Buijs’ idee om twee websites op te zetten, die Nederlandse en Duitse toeristen in contact kunnen brengen met een Turkse tandarts, is dan ook niet vreemd. De pas in Antalya wonende Nederlandse kon zo een eigen inkomen creëren, zonder meteen de Turkse taal te hoeven leren. De marge die ze aan aangeleverde klanten zou verdienen, zou een leuk extraatje moeten opleveren om samen met haar werkende Turkse vriend een mooi leven in Antalya te leiden.

“Ik wilde de site combineren met een baan, maar ik liep al gauw tegen een taalbarrière aan”, aldus Marije Buijs. “Je hebt hier niet, zoals in Istanbul, een groot aanbod aan internationale, Engels sprekende bedrijven. Maar Antalya is wel een immens populaire badplaats. Het was daarom logisch om van dat sterke punt gebruik te maken. Ik heb bovendien een bul in de Duitse linguïstiek, waardoor ik goed in contact kan treden met Duitse vakantiegangers.”

Moeizame start

De op het oog logisch lijkende bedrijfsvoering loopt echter, tot haar verrassing, niet zoals ze zich had voorgesteld. Buijs lanceerde in 2010 twee websites: Tandartsinturkije en Zahnarztindertuerkei. Een goede seo-strategie had vervolgens op zijn minst tientallen leads moeten opleveren voor de plaatselijke tandarts. “Ik heb er echter niet meer dan een handvol gehad.”

Buijs had zich op twee factoren verkeken: de concurrentie en het gebrek aan een netwerk. Het breekt haar tot nog toe op dat er in Antalya zo’n vijftien tandartsen, van wie sommige met ‘Antalya + tandarts’ direct op de eerste Google-zoekpagina vindbaar zijn, ook naar toeristen hengelen. Sommige van hen maken deel uit van een fullservicepakket van zorgreisaanbieders als Dental Reizen. “Een groot deel van onze concurrenten beschikt al over een netwerk van toeristen, die jaarlijks terugkeren naar deze plaats. Onze tandarts, die van origine uit Istanbul komt, heeft dat nog niet.”

Buiging

Daarnaast kwam Buijs erachter hoe opportunistisch de markt van medisch toerisme kan zijn. Ze dacht dat klantvriendelijkheid en gastvrijheid wel zou leiden tot positieve mond- tot mondreclame, maar dat lijkt tot nu toe niet te werken. “Er waren wel een aantal mensen die dankzij mijn site contact met me opnamen, interesse toonden en vervolgens zich afvroegen hoe ze een mooie en gunstig geprijsde accommodatie in Antalya regelen. Ik stak er uren in om dat voor ze uit te zoeken. Maar eenmaal uitgezocht, kozen ze alleen voor het hotel en niet voor mijn eigen aanbod.”

Buijs maakte een lange tijd een diepe buiging naar haar klanten, door ze een gratis citytour aan te bieden en zelfs gratis te bemiddelen bij andere medische ingrepen. “Dat eerste vinden mijn vriend en ik ook niet zo erg. Wij zien dat als een leuke besteding van onze dag, waarbij we nieuwe mensen leren kennen en plezier maken. Mensen gratis doorverwijzen naar andere medische behandelingen is een noodgreep om toch de eerste klanten binnen te halen.”

Toekomst

Sinds een maand is Buijs terug in Nederland, om de marketing van Tandarts in Turkije beter op te tuigen. Volgens haar visie is het belangrijk om klanten al in Nederland te werven. Ze is nog steeds overtuigd van de formule, ‘zeker omdat de prijzen van Nederlandse tandartsen blijven stijgen’. “Vanuit hier heb ik de tijd en de mogelijkheid om meer reclame te maken voor mijn websites. Ik breng mensen er face-to-face van op de hoogte wanneer ik dat kan, en kan ook promotiemateriaal verspreiden. Daarnaast is mijn aanwezigheid in Turkije niet vereist, omdat andere mensen voor mij de taak van patiëntenbegeleiding op zich nemen.” Intussen is ze in Nederland ook in loondienst bij een bedrijf dat duurzame verpakkingen aan de man brengt, om in haar levensonderhoud te voorzien.

Met het gegeven dat de concurrentie op de medische markt moordend is, zullen sommige ondernemers zich zorgen maken over haar huidige aanpak. Zou het niet interessanter zijn om met Tandartsinturkije voor meerdere Turkse tandartspraktijken leads te gaan genereren? Of proberen ook onderdeel te worden van het servicepakket van een vakantiereisaanbieder, zoals Corendon? Buijs:  “Dat zou ik best willen, maar ik moet ze maar ook weten te bereiken. Bovendien heb ik tot nu toe nog helemaal niets bewezen. Hoe kan een potentiële partner mij dan interessant vinden? Ik denk dat Corendon alleen met mij in zee gaat, als we een constante stroom aan klanten kunnen garanderen. Op dit moment is dat nog niet haalbaar, maar misschien volgend jaar?”

Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:

Afrika:

Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)

‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)

Azië:

Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)

Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)

‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)

‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)

Hoe twee architecten China veroveren (China)

Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)

‘Mongolië is een goede deur naar China’ (Mongolië)

Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)

‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)

Europa:

Nederlandse startup bloeit in ‘booming Berlin’ (Duitsland)

‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)

‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)

‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)

Noord-Amerika:

Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)

Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)

‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)

Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)

Het logistieke avontuur van Badge2Match (VS)

Zuid-Amerika:

‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)

Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)

Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)

‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)