De helft van de aangenomen mensen is een 'foutje', stellen managers. Het gevoel is wederzijds: de helft van de nieuwe werknemers is teleurgesteld in hun nieuwe werkomgeving, collega's en managers. Vier van de tien nieuwe werknemers vindt dat de informatie die ze tijdens de sollicitatie kregen niet klopte.
Vergissen in het aannemen van nieuwe werknemers is niet alleen vervelend voor de betreffende werknemer maar kosten de onderneming ook erg veel geld, blijkt uit onderzoek van The Recruiting Roundtable, waarover Managersonline.nl bericht. Slechte werving en selectie kost miljoenen aan verminderde prestaties, minder betrokken werknemers en een groot personeelsverloop.
Praktijkervaring
The Recruiting Roundtable raadt aan om buiten de traditionele wervingspaden te treden en een kandidaat daadwerkelijk ervaring op laten doen met de betreffende werkzaamheden. Werkgevers kunnen zo zien of de kandidaat echt kan wat hij beweert en de kandidaat krijgt een beter idee van de dagelijkse praktijk van het werk.
Redenen
Zowel werkgevers als werknemers geven toe dat ze maar de helft van de keren de juiste beslissing hebben gemaakt. De belangrijkste redenen waarom organisaties er niet in slagen de juiste kandidaat aan te trekken zijn:
1. Teveel vertrouwen op hoe de kandidaat zichzelf voorstelt en de claims niet in de praktijk testen
2. Geen consistente, onderbouwde wervingsbeslissingen nemen
3. Nalaten de kandidaat te informeren over hoe de baan in de praktijk is