Hij is al sinds mensenheugenis bevriend met Fons van Westerloo. Die vertrekt naar HMG en Bart in ’t Hout zelf wordt nu waarnemend algemeen directeur van SBS. Kan hij dat waarmaken? En… komt er nu nóg meer pulp op de buis?
“Dat SBS ineens Vitesse ging sponsoren, vond ik een beetje ongebruikelijk.” Charles van der Steene, commercieel manager van Sparta, drukt zich voorzichtig uit. “Maar ja, daar moet je maar mee leren leven. Ik heb evengoed nog waardering voor onze ex-commissaris Bart in ’t Hout,” zegt hij diplomatiek. Fanatieke Sparta-aanhangers laten zich op diverse websites wat minder genuanceerd uit. In ’t Hout was tegelijkertijd commissaris van Sparta én programmadirecteur van SBS toen de sponsordeal met Vitesse werd gesloten. “Is die man dom of is het een boterlul?” vraagt een verontwaardigde supporter zich af. “Bartje was er ongetwijfeld bij toen de commissarissen in hun vergadering besloten om zich, ieder op hun gebied, in te zetten voor behoud van de club. Bartje moet dit punt van de vergadering volgens mij niet goed hebben begrepen. Als hij namelijk bij zijn volle verstand was toen hij besloot zijn geld bij Vitesse te gaan brengen, is hij volgens mij gewoon een boterlul.” Dat ziet Van der Steene toch anders. Hij betreurt het dat In ’t Hout inmiddels geen commissaris meer is van de Kasteelclub. Samen met de andere commissarissen stapte hij afgelopen voorjaar op. “Dat was nodig vanwege onze reorganisatie,” vertelt Van der Steene. “Maar Sparta heeft veel aan deze man te danken. Bart in ‘t Hout is een inventieve man die vol ideeën zit.” Bepaald geen negatieve eigenschappen voor de baas van een populair tv-station. Alleen is daarmee de vraag van die verontwaardigde Sparta-fan nog niet beantwoord: dom of boterlul? De voormalige onderwijzers van de man die per 1 september waarnemend directeur van SBS (SBS 6, Net 5 en Veronica) wordt, zullen die vraag, als ze nog in leven zijn, waarschijnlijk wél kunnen beantwoorden. Ze zullen zich de 54-jarige televisiebaas herinneren als het domste jongetje van de klas. Over de vijfjarige hbs deed hij maar liefst acht jaar. De laatste drie jaar daarvan volgde hij privé-onderwijs; Bart was vanwege zijn slechte leerprestaties van school gestuurd. Ook Jaap de Hoop Scheffer kan zich Bart in ’t Hout ongetwijfeld nog herinneren. Jaap ging helemaal over de rooie toen hij voorjaar 2000 werd geconfronteerd met Geboeid, een staaltje van de inventiviteit van In ’t Hout als programmadirecteur van SBS 6. Dit programma ging over een vrouw en vier mannen die aan elkaar vastgeketend een week lang eten en slapen. Walgelijk, vond De Hoop Scheffer. Dit soort programma’s, zo opperde hij, zou middels decoders van de vrij toegankelijke televisie geweerd moeten worden. “In onze optiek is het een redelijk neutraal programma,” reageerde In ’t Hout laconiek. Met zo’n statement kwam hij ook al in 1995, het jaar waarin het toen net gestarte SBS 6 het programma Op de Wallen lanceerde. “Dit is beslist geen pornoshow,” stelde hij. “Dit is een realistisch portret.”
Volksjongens
‘Realistisch’ werd al snel hét sleutelwoord voor de programmering van SBS 6, het station dat hij samen met Fons van Westerloo – boezemvriend en eeuwig superieur – had opgezet. De twee kennen elkaar al vanaf 1973 toen In ’t Hout, na eerst drie jaar als sportverslaggever voor De Gooi- en Eemlander te hebben gewerkt, bij AVRO’s Televizier terechtkwam. Van Westerloo was er voor het eerst zijn meerdere. Een jaar na de oprichting van SBS probeert Bart plotseling aan het eeuwige juk van zijn kompaan en superieur te ontkomen. Hij stapt over naar Endemol, waar hij Joop van den Ende moet opvolgen “Maar dat werkte absoluut niet,” vertelt een medewerker van Endemol. “Bart en Joop hadden te grote ego’s. Ze bemoeiden zich overal mee en dat botste. Hoewel ze beide gewone volksjongens zijn, hadden we toch moeite met de stijl van Bart. Joop is meer heer. Je zult hem nooit horen vloeken. Bart in ’t Hout is daarentegen nogal grof in zijn taalgebruik en hij is redelijk onbehouwen.” Na een half jaar Endemol legt In ’t Hout zijn geschil met Van Westerloo bij en keert terug naar SBS, dat met veel seks en klein menselijk leed aan een onstuitbare opmars begint. De zenders Net 5 en Veronica (voorheen V8) worden ingelijfd en in 2002 haalt het driehonderd medewerkers tellende media-imperium een winst van 17,6 miljoen euro. Concurrent HMG (RTL 4, RTL 5, Yorin), vanaf 1 september door Fons van Westerloo geleid, is daarentegen in de rode cijfers beland. Aan Van Westerloo de taak daarin verandering te brengen. Dat zal ten koste gaan van de publieke omroepen én het door zijn vriend geleide SBS. Of het ook ten koste van de vriendschap zal gaan, is nog onduidelijk. Van Westerloo onthoudt zich in deze van commentaar. “Het is natuurlijk een rare situatie,” zo analyseert een SBS-manager: “Twee vrienden die bepalend zijn voor het Nederlandse televisieaanbod worden elkaars concurrent. Komisch is dat er een duidelijke hiërarchie is. Van Westerloo is absoluut de baas, In ’t Hout zijn adjudant. Een adjudant die op de identiteit let, want daar is hij goed in. Hij wordt niet voor niets vaak als ‘het platte geweten’ van Fons omschreven. Bart voelt feilloos aan wat het volk wil. Dat doet Van Westerloo ook wel, maar die is toch een tikkeltje elitairder. Hij heeft althans de neiging zich zo te profileren. Van Westerloo is meer een hockeytype, terwijl Bart een kettingrokende voetbalfan is. Een overeenkomst is wel dat ze allebei van een stevige borrel houden.” Hard werken, no-nonsense en op zijn tijd een stevige borrel, zo wordt de bedrijfscultuur bij de commerciële zenders vaak omschreven. En daar kan ook voormalig staatssecretaris en Veronica-baas Joop van der Reijden zich goed in vinden. “Bart,” zegt hij, “is zo’n selfmade man zoals bijna iedereen in dat wereldje. Ze maken hun school niet af, maar proberen de onderste sport van de ladder te bereiken. Daarna klimmen ze omhoog. Daar heb ik grote bewondering voor. Bart schuwt de zware inspanning niet. Ik denk dan ook dat het hem zeker zal lukken. En dat geldt ook voor Fons. Maar toch kampen beiden met een probleem. Er is zowel in SBS als in HMG meer vreemd geld gekomen. Vooral Bart kan daardoor problemen krijgen. Hij krijgt te maken met UPC als aandeelhouder. Die hebben nu al Canal Plus opgekocht en het zou me niets verbazen als ze op termijn verder gaan met het gewone tv-werk, want dat is wat al die kabelbedrijven willen. Ze willen geen kabels, ze willen tv.”
CV Bart in ´t Hout
BURGERLIJKE STAAT – Gehuwd, twee kinderen
WOONT – Soest
OPMERKELIJK – Deed acht jaar over de hbs
HOBBY’S – Voetbal, geschiedenisprogramma’s
1948 geboren te Rotterdam
1970 sportjournalist bij GPD en Gooi- en Eemlander
1973 redacteur, later eindredacteur AVRO’s Televizier
1990 adjunct-manager informatieve programma’s AVRO
1992 manager tv Stokvis Producties 1994 programmaleider RTL 5
1995 medeoprichter SBS 1996 creatief directeur Endemol
1997 programmadirecteur SBS 6, later ook van Net 5 en Veronica
2003 waarnemend directeur SBS