Taxidienst Uber investeert serieus in de ontwikkeling van de vliegende auto. Of liever, kleine vliegtuigjes die dienst doen als taxi en vrijwel overal kunnen opstijgen en landen.
In oktober 2016 publiceerde het bedrijf een whitepaper waarin het schreef een toekomst te zien voor vliegende auto’s.
Deze week voegde Uber de daad bij het woord door Mark Moore binnen te halen, zo schrijft The Financial Times. Moore werkte meer dan 30 jaar als ingenieur voor NASA, de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie. Moore gaat aan de slag als director of eningeering for aviation.
Elektrisch en autonoom
Moore doet al jaren onderzoek naar kleine vliegtuigen. Op zijn Linkedin-profiel schrijft Moore dat zijn onderzoek ‘binnen 20 jaar enorme veranderingen in de luchtvaart kunnen veroorzaken’.
Het onderzoek van Moore zou zich onder meer hebben toegespitst op de ontwikkeling van autonoom vliegende elektrische voertuigen. Daarmee past zijn kennis bij Uber, dat al volop experimenteert met zelfrijdende auto’s. In de Amerikaanse stad Pittsburgh rijden nu al Uber-taxi’s rond waar de chauffeur alleen nog maar in de auto meerijdt omdat het verplicht is, niet om het nodig is.
Files mijden met Uber-vlucht
Uber ziet dus echter naast autonoom rijdende auto’s ook een markt voor vliegende auto’s. Of zoals het bedrijf het in het whitepaper noemt: flying on demand. Door voertuigen in te zetten die verticaal kunnen opstijgen en landen, kunnen files worden vermeden.
MT Magazine besteedt in nr. 1 extra aandacht aan de toekomst van de auto en mobiliteit. Deze editie verschijnt op 16 februari. Abonneren? Klik hier.