‘Mannen zijn carrièrekillers'
Ze doen modeshows, draaien benefietgala's, regelen handelsmissies en runnen een handvol bedrijven. Voor Tansu Alper (37) en Hulya Aydin (36) is alles hobby en alles werk. Twee Turkse hartsvriendinnen, twee alleenstaande moeders ook, die zeer zelfbewust in het leven staan. "Blufpoker hebben wij niet nodig. Wij zijn gewoon onszelf. En van onszelf zijn we steengoed!"
"Yes! Yes!!" 's Morgens vroeg is Hulya Aydin uitzinnig van vreugde. Ze heeft net een mailtje ontvangen van het ministerie van Economische Zaken: "Gefeliciteerd. De modeshow gaat door." Wat zoveel betekent dat na Rotterdam nu ook Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Enschede rond zijn en een delegatie naar Turkije sturen om de handelsmissie te ondersteunen. Tansu verzwijgt dat zij het departement zelf ook al aan de lijn heeft gehad met hetzelfde goede nieuws als dat van Hulya. Opgewekt kijkt ze haar zakenpartner na. Joelend verdwijnt deze tussen de bureautafels: "Die krijgen we de hele dag niet meer uit haar roze wolk vandaan."
Hulya: "Als iets is gelukt, ga ik gewoon van blijdschap gillen. Vanochtend had ik ook nog het Turkse consulaat aan de lijn. Een fijn gesprek. Ik lag nog in bed. Met schorre stem ging ik opeens hoera door de hoorn roepen en door de slaapkamer dansen." Tansu: "Ach, ze kennen haar inmiddels wel. Ik noem haar dramakoningin." Hulya: "Ik haar tante positief. Ze is nooit chagrijnig, altijd enthousiast." Tansu: "Onze kracht is dat we elkaar erg goed aanvoelen en aanvullen. Als we bezig zijn een grote vis binnen te slepen vormen we één team." Hulya: "Tansu kan vreselijk goed luisteren en messcherp analyseren. Ze onthoudt alles. Wanneer ik iets vergeten ben, vult zij mij aan." Tansu: "En andersom. Wij accentueren elkaars communicatie."
We bevinden ons die morgen bij Axcess Holding in Pijnacker. De vitrine in de lobby vertelt in een notendop haar verhaal. Repen KitKat, blikjes Cola en Spa, potten Nescafé, spekkies, Prince-koeken, de Jetix Power Pack van Bart Smit, uitgestald als kostbare museumstukken. "Kijk", zegt Hulya Aydin, "dat overhemd en die manchetknopen zijn personal labels van Ibrahim Tatlises, de beroemdste zanger van Turkije."
Het idool bezit z'n eigen brandname: ByTatlises. Axcess Premium Services heeft niet alleen diens artikelen van een hippe geschenkverpakking voorzien, maar nog vele andere producten die achter glimmend glas liggen te pronken. "Die gekleurde doosjes achterin met de opdruk kinder-, huur- en zorgtoeslag hebben wij ook gedaan. Een speciale actie van de Belastingdienst", verklaart Aydin.
In de drie kolossale hallen achter haar hoofdkantoor gonst het 's morgens van de bedrijvigheid. Vrachtwagens rijden af en aan. Axcess heeft in oktober al tientallen extra uitzendkrachten moeten inhuren plus een enorme lopende band geïnstalleerd om de drukte het hoofd te kunnen bieden. Duizenden en nog eens duizenden kerstgeschenken worden dezer dagen in Pijnacker feestelijk verpakt en klaargemaakt voor verzending.
Damestasjes, leren portemonnees, exotische parfums, aftershaves, kaasjes, videogames, snacks, chocolade plus héél veel exclusieve wijnen rollen dagelijks richting dennenboom. Grote kans dat de Chablis die de lezer van deze MT150 op 25 december ontkurkt op de lopende band aan de Weteringweg heeft gelegen. "Wauw, je kunt hier beter shoppen dan in De Bijenkorf", lacht Hulya.
Hulya Aydins onderneming, Axcess Holding, telt verschillende werkmaatschappijen, gespecialiseerd in personeelsdiensten, logistiek, vervoer, premium services, contracting en detachering. Het uitzendbureau, pakket- en transportbedrijf zijn de grootste. Tansu Alper is directeur van Ace Accounts (financiële administratie) en Ace United, een consultancy- en handelskantoor, gevestigd in het Rotterdamse World Trade Center. Ace United is mede opgezet om de knowhow en professionele krachten van Turkse en Nederlandse ondernemers te bundelen. Het bureau past naadloos in de filosofie van het WTC en de havenstad Rotterdam. Samen runnen beide vriendinnen ook nog een gloednieuwe start-up, Axcess International Projects, waarin project- en conceptontwikkeling op internationaal creatief en commercieel vlak centraal staan. Project nummer 1: Help top-ontwerper Erol Albayrak bij het verbeteren van de internaatscholen!
Hulya: "In Istanbul zijn wij co-organisator van een benefietgala voor kinderen uit Turkse internaten. Talloze kids hebben we via school uitgedaagd hun mooiste tekeningen naar modeontwerper Erol Albayrak op te sturen. Vervolgens worden de leukste, mooiste en origineelste inzendingen op zijn ontwerpen geprint en tijdens het galafeest verkocht." Tansu verklapt dat een paar dagen later een andere, nog veel grotere Nederlandse delegatie haar opwachting in de metropool aan de Bosporus komt maken. "Ook daar hebben we onze handen vol aan. Het wordt de grootste buitenlandse handelsmissie ooit door Nederland uitgezonden. Als welkom vindt er een cocktail prolongé plaats met aansluitend een dijk van een modeshow. Er komen 500 vips, van wie 250 Nederlandse gasten. Het wordt echt een onwijs chic superfeest. Voor deze gelegenheid is het wereldberoemde Koç Museum afgehuurd." Vandaar Hulya's gejuich een uur geleden, toen ze het portier dichtsloeg van haar BMW 330 Coupé en de trap naar haar kantoor opstormde.
Honderd uitzendkrachten
Kwart voor een 's middags. Hulya zit achter haar pc. Ze bereidt op haar riante, warm ingerichte werkkamer de salariëring voor. "Elke week doe ik de betalingen van mijn personeel. Met ruim honderd uitzendkrachten erbij loopt dat vandaag flink op. Ik importeer eerst de betalingsopdrachten, controleer en autoriseer die en verzend ze daarna naar de bank. Over een paar minuten ben ik een halve ton lichter."
Ondertussen vraagt Tansu zich hardop af hoe ze Axcess Projects iets meer kan laten bezuinigen. Bepaalde kosten swingen de pan uit. Ze bespreekt de kwestie met Carin, haar rechterhand en hoe kan het anders: vriendin. "Echt Carin, We moeten kortingen op onze vluchten bedingen en gaan besparen op de telefoonuitgaven. Wil jij uitzoeken of er niet zo'n abonnement bestaat waarop vaste zakenpartners elkaar gratis kunnen bellen? Hulya en ik bellen elkaar minstens twintig keer per dag. Dat scheelt per maand 400 euro!"
Carin noteert wat er de laatste weken van dit jaar en de eerste van 2009 verder nog op de agenda staat, te beginnen met een spoedklus: vliegtickets regelen voor alle gasten in Turkije, overnachtingen boeken, Nederlandse designers benaderen en kijken of ze klaar zijn voor de modeshow. Tansu: "Ik wil weten hoe lang ze blijven, hoe groot hun collecties zijn, of ze alleen, of met meer passagiers komen. Ik doe de Turkse kant van de zaak, jij de Nederlandse. En dan hebben we het straks, na de lunch, ook nog over Dubai."
De lunch. Miranda van kantoor dekt de tafel. Hagelslag, pindakaas, verschillende soorten kaas, vissalades en voor iedereen van de administratie een gekookt eitje. Zuiver halal. Zonder dat scharrelei en warme, gebakken kippenvleugeltjes is er geen goed gesprek mogelijk in Huize Axcess. Hulya zegt: "Niemand mag zijn eigen brood meenemen en aan tafel wordt niet over werk gepraat. We willen alleen maar gezellig met elkaar babbelen." Gespreksstof is er deze donderdagmiddag te over. Miranda's vriend heeft gisteravond 20.000 euro achter de roulettetafel van Holland Casino gewonnen, vertelt Carin. Tansu en Hulya kijken elkaar aan. "Dat hebben wij afgelopen maandag niet verdiend."
De spelletjesavonden (Mens-erger-je-niet, bingo en kaarten zijn veruit favoriet) bij Tansu thuis zijn een bron van ontspanning. Tansu: "Maandag bel ik Hulya op. Ik vraag haar nooit: bel ik gelegen? Ik wil haar die avond spontaan vragen of ze een potje komt kaarten. Er zijn wat vrienden en vriendinnen op bezoek en niemand heeft zin in televisie kijken. Voordat ik een stom woord heb kunnen zeggen, begint ze te ratelen. Tien minuten aan een stuk door kletst ze de oren van m'n kop. Ik kan er geen woord tussen krijgen. Dan opeens vraagt ze me poeslief: 'Sorry, waarom bel je me eigenlijk?'"
Spelen de hartsvriendinnen hun spelletjes alleen voor de lol, of ook om hun skills te oefenen in de keiharde mannenwereld? Hulya: "Ik pieker er niet over. Business doen is fun, daar horen geen pokerfaces bij. Leuke minirokjes, lipstick, lekkere parfum, een verzorgd kapsel, het speelt wellicht een rol, maar je zet die niet in als troefkaart. Uiteindelijk is het de kwaliteit die telt." Tansu: "Als vrouwelijke manager ben je al van nature informeler dan mannen. Blufpoker hebben wij niet nodig. Dat werkt zelfs averechts. Wij zijn gewoon onszelf. En van onszelf zijn we steengoed!"
Hulya's ogen gloeien plotseling op als kooltjes. Dit jaar werd ze gevraagd of ze genomineerd wilde worden voor zwarte zakenvrouw van het jaar. "Ik? Maar ik ben helemaal niet zwart. Ik heb zwarte haren. Ik vond dat beledigend. Gewoon zakenvrouw van het jaar. Punt uit. Dat wil ik nog wel een keer worden."
Een kwartier later. Bezoek uit Dubai: Ingrid, een aardige vrouw van Tansu's leeftijd. Tansu ontvangt haar uit naam van WTC Rotterdam, vertegenwoordigd door Ace United. Hun ontmoeting betreft een handelsmissie naar de Emiraten, die Tansu heeft georganiseerd. Beiden zijn, ieder namens eigen parochie, gevraagd als matchmaker op te treden. En er zijn, zo blijkt uit hun gesprek, onnoemelijk veel matches te maken. Bladerend door het WTC-profielenboekje blijkt dat Hollandse producenten en retailers maar al te graag zaken willen doen met een Arabische bankier, captain of industry of steenrijke sjeik.Tussen de lonkende opportunities door geeft Ingrid haar collega alvast wat uitleg over de mannenmores in de verre oliestaatjes. "Geloof me Tansu, ze zijn ginds erg down-to-earth. Geen mailtjes, alleen hard copies. En als vrouw wordt je intensief getest. Blijf je overeind, dan kun je niet meer stuk. Het zijn doorgewinterde charmeurs."
Getrouwd en gescheiden
Mannen, ze kunnen carrières maken en breken. Hulya en Tansu weten daar alles van. Ze zijn getrouwd geweest en gescheiden. "Als je zoals wij barstensvol energie en ambitie zit, is het moeilijk samen te leven met een man. Ik ging mij toen we samenwoonden schuldig voelen dat ik meer met mijn werk bezig was dan met hem. Ik hou van Turkse mannen. Ik begrijp ze en vind ze knap. Maar er valt voor mij niet mee te leven. Met kinderen is dat anders. Ze hebben nooit kritiek. Ze nemen je zoals je bent. Dat is iets ingeborens. Ze logeren deze week bij hun vader. Dat gaat goed. Maar nog eens trouwen? Nooit!" Tansu: "Hmmm, ik vind wel weer een lieve man. Maar ik ben het met Hulya eens: niet kinderen, nee mánnen zijn carrièrekillers."
Een week later bellen Tansu en Hulya me op vanaf het dak van het Rotterdamse WTC. "We zijn net terug uit Istanbul en raad eens wat? We hebben onze eigen homeoffice. En weet je wie er tegenover ons woont? Juist, Erol Albayrak." Hulya: "Onze nieuwe stulp staat midden in dè jetsetwijk van Istanbul, de Nisantasi. Bars, fashion, ateliers, restaurantjes, cafés, terrasjes, je hebt daar alles. Vierentwintig uur per dag gaat het leven er door. Heb ik eindelijk eens tijd om te winkelen. 's Nachts!"
Bridges to Fashion
Management Team ontmoette Hulya Aydin, Tansu Alper en mode-ontwerper Erol Albayrak voor het eerst afgelopen zomer. Het trio dronk koffie op het terras van het Rotterdamse grand-café Nazar. Ze vertelden uitgebreid over hun bijdrage in deze stad aan Bridges to Fashion, een grootschalig evenement waaraan tien Nederlandse en tien Turkse designers meededen. Albayrak was daar eregast. Hij wordt gezien als de grootmeester van de oosterse prêt à porter en is één van de populairste couturiers van Turkije. In Nederland heeft hij de Prins Claus Award gewonnen, in China de eerste prijs voor de mooiste avondjurk op de Miss Worldverkiezing in Peking. Internationaal maakte hij furore met zijn shows Tulips and Kaftan, Mevlana and Pray (2007) en Surname (2008). In 2009 komt Bridges to Fashion naar Istanbul. In het Schielandhuis in Rotterdam is tot 8 februari werk van twintig talenten te zien.
Mode & kids
De opbrengst uit de verkoop van Erol Albayraks ontwerpkleding met hierop het werk van Turkse internaatkinderen komt geheel ten goede aan de jonge tekenaartjes. Axcess International Projects wil een benefietgala als deze maand in Istanbul ook in Nederland uitrollen. Met dit initiatief en Bridges to Fashion heeft het duo Aydin & Alper de mijlpalen geslagen voor een duurzame culturele handelsrelatie tussen Nederland en Turkije.