Bedrijven zijn de grote drijvende krachten in deze wereld die positieve verandering kunnen bewerkstelligen. Toch zijn ze niet allemaal hiertoe in staat. Hoe komt dit? Trendwatcher Antoinette van den Berg verkent met Marlies Dekkers hoe dit speelveld van krachten er uitziet en hoe bedrijfsmodellen op zijn kop worden gezet.
Neem het idee van fast-fashion dat H&M jaren geleden introduceerde: veel keuze voor consumenten vanwege hoge omloopsnelheid van collecties, maar ook een enorme voetafdruk op het milieu door de enorme berg kleren van lage kwaliteit. Consumenten hebben inmiddels toch andere eisen als het aankomt op duurzaamheid. ‘Fast-fashion is daarom alweer op zijn retour’, zo stelt Antoinette.
‘Op termijn gaan mensen minder consumeren, en bedrijven zullen hiermee moeten omgaan’ Wat deze ommekeer gaat brengen bekijken Antoinette en Marlies in dit gesprek.
Meer video’s van Voor de Ommekeer bekijken? Klik hier.