In de trein kun je productiever zijn dan in het vliegtuig. Maar het heeft alleen zin om de trein te kiezen als het om een relatief korte afstand gaat, en de bestemming langs een snelle spoorlijn ligt. Deze voor hand liggende conclusie is gebaseerd op eigen onderzoek van de redactie van Management Team.
Aanleiding was een persbericht van NS International. “Uit onderzoek blijkt dat men beter in de trein kan werken dan in het vliegtuig.” Van de reizigers in internationale treinen zou 85 procent tijdens de reis doorwerken, van de zakelijke vliegtuigpassagiers 55 procent. We stapten op de ICE naar Düsseldorf om het zelf uit te proberen.
Inderdaad: de spoorwegen verbeteren hun service in hoog tempo. Op Amsterdam Centraal is sinds kort een business lounge gevestigd, vergelijkbaar met de business class lounges op vliegvelden. De snelle treinen zijn comfortabel. De beenruimte is rianter dan in het luchtruim. Er zijn 4- en 6-persoons compartimenten te vinden, waar je onderweg kunt vergaderen of werken. Een ander pluspunt is dat elke stoel voorzien is van een stopcontact.
Internettoegang in de trein is er helaas nog niet bij. Net als in het vliegtuig wordt hier ‘nog aan gewerkt’. Ook tv-nieuws en entertainment zijn in wording. Verder zijn de verschillen tussen trein en vliegtuig niet bijzonder groot. Alleen op kortere afstanden (treintijd onder de vijf uur) lijkt het spoor daarom een volwaardig alternatief.
Lees het hele ‘testverslag’ in het eerstvolgende nummer van Management Team, nummer 6, verschijning 6 april.