Voor hij zijn school had afgemaakt, stond Peter Geytenbeek al achter de kassa. Die handelsgeest is hij vervolgens nooit meer kwijtgeraakt. Nu leidt hij Symantec Nederland.
1985 Megaworld
“Ik was na de havo bezig met het vwo, toen op een gegeven moment een vriend belde en vroeg of ik bij Megaworld wilde komen werken, het bedrijf dat tegenwoordig Dynabyte heet. ‘Als je een baan hebt, mag je van school’, zei mijn moeder. Dus dat deed ik. Na een paar weken riep de bedrijfsleider me bij zich. ‘Je doet het… aardig’, zei hij. ‘Maar als je de volgende keer een computer verkoopt, probeer daar een doos met diskettes of een joystick bij te verkopen.’
De maanden erop werd ik de beste verkoper van het filiaal, mijn liefde voor sales was geboren.”
1988 MacVonk
“Bij Megaworld klom ik op tot bedrijfsleider, maar uiteindelijk was een winkel me toch te passief. Via mijn zus kwam ik in contact met MacVonk, een distributeur van Apple-software, waar ik aanvankelijk channel sales manager werd. Een jaar later splitste eigenaar Piet Vonk dat bedrijf in twee BV’s, waarbij ik commercieel directeur kon worden van de BV Nederland. Een collega werd technisch directeur, zodat we samen verantwoordelijk werden voor de winst- en verliesrekening. Alle besluiten moesten we unaniem nemen en elke maand gingen we met zijn tweeën uit eten om de zaken te bespreken. Dat doe ik nu nog steeds met mijn team.”
1991 Geytenbeek Beheer
“Bij MacVonk, dat aan de high end van de markt zat, schreef ik op een gegeven moment een businessplan voor de handel aan de consument, zoals ik die ook bij Megaworld had gezien. Toen Piet Vonk daar niet aan wilde, ben ik voor mezelf begonnen. Wij waren in Nederland de eersten die begonnen met het zogeheten rack jobbing van software: we kochten een schap bij een winkelier, vulden en beheerden dat zelf en rekenden vervolgens af wat er was verkocht. Toen we datzelfde ook gingen doen voor Windows, ging het ineens hard: de omzet verveelvoudigde. Dat bracht financieringsproblemen mee, die mijn vader, onze eerste investeerder, niet meer alleen kon oplossen. Gelukkig nam een hardwaredistributeur, die ik nog kende uit de tijd van MacVonk, ons toen over en kon ik aanblijven als directeur. Dat hardwarebedrijf ging een paar jaar later echter failliet en sleurde mijn oorspronkelijke bedrijf mee. Toen heb ik de succesvolle productlijnen, zoals Quarterdeck, meegenomen naar een bedrijfje van twee vrienden, dat in de Benelux distributiekanalen opzette voor Amerikaanse bedrijven.”
1999 Lernout & Hauspie
“Op een gegeven moment werd ik gebeld door Lernout en Hauspie, de Belgische makers van spraakherkenningssoftware, waar een oude relatie van Quarterdeck nu directeur was. Hij wilde dat ik sales- en marketingmanager voor Nederland werd. Een fantastische tijd, echt de American Dream in België, die helaas uitmondde in een zwarte geschiedenis. Het bedrijf kwam onder curatele en is later – sterk afgeslankt – geïntegreerd in een Amerikaans softwarebedrijf.”
2001 Symantec
“Diezelfde voormalige Quarterdeck-relatie belde weer, met de vraag of ik niet naar Powerquest wilde komen. Daar zat ik nog maar net, of dat bedrijf werd gekocht door veiligheidssoftware-ontwikkelaar Symantec. Hun hr-manager belde toen op een dag met de vraag of ik voor een paar maanden naar Wenen wilde. Dat werden uiteindelijk 4 jaar. Na de eerste 2 jaar kreeg ik Roemenië en Hongarije erbij. Mijn gezin ging niet mee, ik vloog op maandag heen, vrijdag terug. Nu ben ik managing director Nederland. Het is een ‘promotie schuin omhoog’: in Oost-Europa ging het vooral om het mkb, terwijl Nederland een aantal grote multinational-accounts heeft. Het is een mooie ervaring. Binnen Symantec heb ik veel vrijheid om te ondernemen en ik geef mijn team ook veel vrijheid. Je moet altijd de grenzen opzoeken, vind ik. Mijn motto is: één risico per dag. Toen onze ceo dat hoorde, zei hij: ‘Een weloverwogen risico, hoop ik.’”
Cv
Peter Geytenbeek
Functie
managing director Nederland bij Symantec
geboren
14 juni 1966
Burgerlijke staat
getrouwd, drie kinderen
Tips
>‘Mijn vrouw sms’te in reactie op de baan in Wenen: Kansen die voorbij komen, moet je grijpen.’
>‘Relaties onderhouden is belangrijk. Ik vond vroeger het old boys network klef en nep, maar uiteindelijk bepaal je zelf hoe je ermee omgaat.’
> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online