Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topman verdient excessief meer dan werknemer

Een topman staat meestal onder grotere druk dan een werknemer. Daar hoort een gepast salaris bij. Dat uit onderzoek van Elsevier blijkt dat bestuursvoorzitters van de grote Nederlandse beursfondsen niet in verhouding staan tot de salarissen van de gewone werknemers, is dus niet verrassend.

Jan Bennink, de bestuursvoorzitter van Numico staat bovenaan de door het opinieblad opgestelde lijst met grootverdieners. Hij verdiende bijna 12 miljoen euro oftewel 285 keer zoveel als de gemiddelde werknemer. Topman Lakshmi Mittal van staalbedrijf Arcelor Mittal volgt Bennink op enige afstand (246 keer). Patrick Cescau van Unilever is met 168 keer de nummer drie. Op bestuursvoorzitter Harold Goddijn van TomTom na krijgen de bazen van de AEX-hoofdfondsen minimaal tien keer het gemiddelde salaris van de werknemer.

19 van de 25 ondernemingen betalen hun topbestuurder meer dan vijftig maal zo veel als het gemiddelde bedrag voor alle werknemers. CDA-minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken gaf een niet verrassend antwoord: “De salarisverschillen zijn inderdaad enorm. Het is de vraag waarom deze kloof gerechtvaardigd zou zijn.” Ook Agnes Jongerius, voorzitter van vakcentrale FNV, reageerde volgens verwachting: “De verhouding tussen de lonen van werknemers en bazen is volledig zoek.”

Bron: Elsevier

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.