Je vindt het lastig grenzen te stellen op werk, zegt regelmatig ja waar je nee bedoelt, en ziet de werkdruk alleen maar toenemen. Podiumauteur Willem van Leeuwen geeft 3 tips om meer lef en daadkracht te tonen.
Iedereen bevindt zich op het werk regelmatig in situaties waar je geacht wordt lef te tonen. Bijvoorbeeld door écht ergens voor te gaan staan en je niet aan te passen aan de verwachtingen van de omgeving. Dat laatste maakt dat je op het werk wel lef wílt tonen, maar het uiteindelijk toch niet doet. Omdat je begrijpelijkerwijs bang bent anderen schade te berokkenen, en in gedachten daarmee vooral jezelf.
De gedachten die zich als echte beren op de weg in uw hoofd nestelen zijn bijvoorbeeld: 'als ik nee zeg kwets ik de ander', 'het gaat ten koste van een goede werksfeer en relatie met mijn collega’s', 'de verhouding met mijn baas raakt verstoord en het kost me misschien wel mijn carrièrekansen'.
Geen grenzen stellen
Een veel voorkomende uiting van dit gebrek aan lef is dat je onvoldoende ‘nee’ zegt tegen anderen op het werk. In plaats daarvan kies je liever regelmatig voor één van de volgende oplossingen die vaak leiden tot nog minder resultaat en tot nog meer werkdruk bij jezelf:
- Je zegt ja terwijl je eigenlijk nee wil zeggen, zelfs als je jezelf daarmee enorm tekort doet. Je kiest ervoor jezelf aan te passen aan de ander om de goede relatie met degene op de korte termijn niet in gevaar te brengen, terwijl je er uiteindelijk ontevreden over bent;
- Je slikt je nee net te vaak in en gaat uiteindelijk in de aanval door nee te zeggen op een manier die pijnlijk is voor de ander en inderdaad schadelijk voor de werkrelatie;
- Je vermijdt en zegt helemaal niets. In dat geval ben je bang om de ander te beledigen en zijn woede of afkeuring over jezelf af te roepen. Dus je hoopt dat het probleem vanzelf zal verdwijnen, ook al weet je maar al te goed dat dit niet zal gebeuren.
Kortom, je ervaart in je werk regelmatig problemen bij het stellen en handhaven van grenzen. En dat terwijl je donders goed weet dat lef tonen door nee te zeggen juist nú zo nodig is. Vaker nee zeggen tegen bijvoorbeeld oneigenlijke hulpvragen van je collega’s leidt immers tot meer kwaliteit van je werk en een effectievere tijdsbesteding wat het resultaat van de organisatie alleen maar ten goede komt. En dat is belangrijk, nu dat resultaat steeds meer onder druk staat door de toenemende economische recessie. Tevens levert vaker nee zeggen jezelf minder werkdruk en dus stress op. Dat komt het ziekteverzuim van je organisatie ten goede en natuurlijk ook je eigen gezondheid.
Sandwichformule
Om je te helpen meer lef en daadkracht te tonen hier drie belangrijke tips om in je werk krachtig én relatiegericht nee te zeggen. Ze zijn makkelijk te onthouden vanwege de sandwichformule ja-nee-ja:
1.Zeg ja tegen alles wat belangrijk voor jou is
Normaliter zeg je nee tegen datgene waar je tegen bent, bijvoorbeeld het gedrag van een collega. Door ja te zeggen belicht je echter datgene waar je vóór bent. Je zegt namelijk ja tegen datgene wat voor jou belangrijk is en wat je dus wilt beschermen en handhaven, en dat zijn meestal uw waarden en principes.
Een voorbeeld ter verduidelijking: uw collega-leidinggevende Gerard staat weer ‘ns onverwachts aan uw bureau met een vraag, terwijl u daar zelf nu absoluut geen tijd voor wilt maken gezien uw eigen werkbelang, namelijk het voorbereiden van functioneringsgesprekken met uw medewerkers. In plaats van één van de genoemde valkuilen zegt u dan: “Ik vind het belangrijk om deze gesprekken nú goed voor te bereiden omdat ik waarde hecht aan voldoende aandacht voor mijn mensen.”
2. Zeg nee tegen wat je niet wilt en geef daarmee een duidelijke grens aan
Pas nadat je tip 1 hebt toegepast komt het nee om datgene te verduidelijken wat je niet meer wilt in de toekomst. In hetzelfde voorbeeld hierboven zeg je dan: “Beste Gerard, ik wil best even tijd voor je maken, maar niet op de voor mij onverwachte momenten omdat ik dan steeds uit mijn werk word gehaald.”
3. Zeg ja tegen een alternatieve afspraak waar jullie beiden mee uit de voeten kunnen
Hiermee nodig je direct ná tip 2 de ander uit om een akkoord te bereiken dat tegemoet komt aan de behoeften van beiden. In het voorbeeld met Gerard zeg je dus: “Mijn voorstel is dat we een aparte afspraak hiervoor maken zodat ik je vraag kan beantwoorden en nu kan doorgaan met mijn eigen werk.”
Met behulp van deze 3 tips ben je begonnen met de ontwikkeling naar meer eigenwijs leiderschap door in eerste instantie uitdrukking te geven aan je belangen (het eerste ja), het tonen van lef (de nee) en het zorgen voor voldoende draagvlak (het tweede ja).
Over de auteur:
Podiumauteur Willem van Leeuwen is organisatieadviseur, senior-trainer en coach bij Spiritgroup. Hij is onder andere betrokken bij het intensieve ontwikkeltraject ‘Hoe word ik een Eigen Wijs Leider?’
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.