Het kabinet wil een kilometerheffing invoeren op ‘alle plaatsen en tijden waar capaciteitsproblemen optreden’. Daarnaast komt er een tolheffing voor speciale projecten zoals tunnels.
Dit blijkt uit de nota Mobiliteit van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Uit berekeningen die het kabinet heeft laten uitvoeren, blijkt dat met een kilometerheffing het aantal gereden kilometers met circa 14 procent zal verminderen. Daardoor kan een aantal bouwprojecten, zoals verbreding van bestaande wegen en een aantal nieuwe wegen, op de lange baan worden geschoven. Daarmee bespaart het kabinet tussen de 3 en 7 miljard euro.
Dit weekend kwam een groot aantal bouwprojecten op de weg op losse schroeven te staan omdat meer asfalt betekent dat Nederland niet kan voldoen aan de Europese richtlijnen ten aanzien van luchtvervuiling. Zonder extra maatregelen om het autoverkeer te beperken zal de uitstoot van CO2 fors toenemen. Uit de nota van de minister blijkt dat de aanleg van de A4 door Midden Delfland is uitgesteld tot na 2010. Andere projecten die worden uitgesteld zijn de verkeerstunnel bij Maastricht, de tweede Coentunnel en Randstadrail. De minister overweegt de invoering van extra tol op ‘speciale concrete projecten’, zoals de tweede Coentunnel. De opbrengst wil Peijs gebruiken om de kilometerheffing te verlagen. (Bron: NRC Handelsblad)