Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TNT Express wil vooral groeien

Draait het bij TNT Post de laatste maanden vooral om saneren, bij de begin dit jaar afgesplitste broeder TNT Express is de strategie er één van groeien.


Nieuwkomers die marktaandeel afsnoepen, het kaartje dat steeds meer lijdt onder de populariteit van elektronische post, aangekondigde massaontslagen en de daarop volgende personeelsprotesten. Bij TNT Post is het al maanden onrustig. Hoe anders gaat het er aan toe bij de Express-divisie. De juridische en organisatorische splitsing tussen de twee bedrijfsonderdelen verliep vorige maand zonder noemenswaardige problemen. De Benelux-tak wordt sinds deze maand geleid voor Willem Prinsen (foto), al sinds 1991 in dienst van het bedrijf.

Afsplitsing TNT Express

“Directie aanleiding voor de splitsing was de constatering dat de post en express-divisies steeds minder met elkaar van doen hadden”, zegt Prinsen. “Hoewel er de laatste jaren expansie is geweest naar het buitenland, is het vizier van TNT Post met name gericht op de Nederlandse markt. Post en kleine pakketjes zijn en blijven de kernactiviteiten. TNT Express richt zich daarentegen echt op het internationale express-vervoer. Qua dynamiek verschillen de bedrijven dus enorm van elkaar.”

Vervoer klinisch materiaal

VERDELING VAN DE MARKT

Pakketjes:

TNT Express heeft internationaal  drie grotere concurrenten.
In Europa: Deutsche Post DHL
In de VS: Fedex en UPS

De gefragmenteerde Europese expressmarkt zal de komende jaren verder consolideren. In de VS is de koek zo'n beetje verdeeld.

Naar schatting is 60 procent van de wereldwijde expressmarkt in handen van de grote vier. Harde cijfers over de omvang en ontwikkeling ontbreken echter.

Post en Express samen:

UPS heeft een kwart van de markt in handen, Fedex 15 à 20 procent, Deutsche Post DHL 10 à 15 procent en TNT circa 5 procent.
Fedex en UPS zijn pure expressspelers. Deutsche Post en TNT hebben tevens postactiviteiten.

Regionale verschillen:

De Amerikaanse markt is van UPS en Fedex, het marktaandeel van Deutsche Post DHL is minder dan 10 procent, TNT is geheel afwezig.

In Europa zijn Deutsche Post DHL en TNT de grootste partijen, doet UPS met een marktaandeel van 10 à 15 procent aardig mee, en is de positie van Fedex met zo'n 3 à 5 procent bescheiden.

In Azië hebben alleen Fedex en Deutsche Post DHL meer dan 10 procent marktaandeel.

Bron kader: Beleggersbelangen
Het gaat bij het bedrijf al lang niet meer alleen om de rit van A naar B. Waarde toevoegen aan de supply chain, zo noemt Prinsen de strategie die TNT Express nu hanteert. Logistieke oplossingen richten zich binnen de Benelux met name op vier verticale markten: automotive, hightech, healthcare en equipment & machinery. “Neem healthcare. Eén van onze speerpunten is het vervoer van klinisch onderzoeksmateriaal. De farmaceutische industrie test nieuwe medicijnen in het ziekenhuis. Om de uitslagen te kunnen beoordelen moet dat materiaal weer naar het laboratorium worden getransporteerd. Dat moet droog, snel en veilig. Hiervoor hebben we een propositie ontwikkeld die medisch specialisten in staat stelt om dit op een simpele manier uit te voeren.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Chinese warehouses

Het oude beeld van de vervoerder die het hele industrieterrein afgaat voor het afleveren van pakketjes is dus enigszins achterhaald. Al is dat wel nog steeds de algemene perceptie, zegt Prinsen. TNT Express is nog steeds de grootste business-to-business leverancier van Europa. In de Benelux worden in piekweken zo'n 1,5 miljoen kilo aan pakketjes, documenten en vracht vervoerd naar tweehonderd verschillende landen. Om ondanks de toegenomen concurrentie van onder meer DHL, UPS en FedEx te kunnen blijven groeien, richt het bedrijf de pijlen meer en meer op de emerging markets. Op de mondiale kaart zijn de meest in het oog springende punaises op China, India en Brazilië geprikt. “Producten die voorheen uit Europese warehouses kwamen, worden nu in deze landen geproduceerd. Daar hebben we de afgelopen dan ook volop acquisities gedaan. Nu zijn we bezig om de systemen en organisatie in deze landen te linken met andere continenten. Op deze manier kunnen we onze volumes behouden en zelfs groeien.” Volgens Prinsen hoeven de 3.000 medewerkers in de Benelux in elk geval de komende jaren dan ook niet te vrezen voor massaontslagen.

Aandelenemissie

Om in de groeiende markten extra te kunnen investeren, bereidt de afgesplitste TNT-tak momenteel een beursgang voor. In juni gaat de aandelenemissie van start, aandeelhouders moeten formeel nog groen licht geven voor de beursgang. Hoewel Post en Express nu twee volledig zelfstandig opererende bedrijven zijn, heeft Prinsen regelmatig contact met zijn collega’s. Over de problemen daar wil hij echter niet uitwijden. “Daar heb ik vanuit deze positie niet voldoende zicht op. De wereld waarin de twee bedrijven opereren verschilt nu eenmaal sterk. Toch overleggen we voortdurend en dat zullen we blijven doen.”

Lees ook: