Veel leidinggevenden weten heel goed hoe ze de vaardigheden van hun medewerkers zo goed mogelijk kunnen inzetten. Maar hoe zit het met het aanbieden van nieuwe ervaringen? Die zijn essentieel in het kader van de persoonlijke groei, ze bieden medewerkers de kans te laten zien waartoe ze allemaal in staat zijn. Daarin zijn managers vaak minder goed. Een team van experts op dit gebied verzamelde voor Forbes twaalf manieren om daar wat aan te doen. Ze geven tips over wat je als manager kunt doen om je medewerkers te laten shinen.
1 Begin bij het identificeren van waarden en stip aan de horizon
Om echt waarde toe te kunnen voegen aan de vaardigheden en kwaliteiten van een werknemer, is het belangrijk om te weten welke waarden de werknemer hoog houdt, en ook welke stip op de horizon hij of zij in het hoofd heeft. Door ervaringen te bieden die op dat pad van waarden en purpose liggen, creëer je voor je een werknemer een carrière met impact en richting. Bovendien krijg je er een groeiende werknemer voor terug, die zich verbonden voelt met je bedrijf.
2 Geef ze meer dan je denkt dat ze aankunnen
Je moet werknemers de kans geven te bewijzen wat ze kunnen. Tegenover jou én tegenover zichzelf. Dat betekent uitdagende taken bieden die hen uit de comfortzone trekken en ook de ruimte bieden om fouten te maken. Want daar leren we nog altijd het meest van. Ingrijpen voordat het mis gaat, moet je dus niet doen, omdat je dan de groei juist in de weg staat.
3 Bied kansen om elders ervaring op te doen
Laat je werknemers ook eens werken op een andere afdeling. Als je een nieuw team samenstelt voor een project, kijk dan eens wie binnen je team kan zorgen voor een frisse blik, een aanvulling van vaardigheden. Dat is zowel goed voor het project als voor die medewerker zelf. Die ziet dat zijn waarde ook elders gewaardeerd wordt en dat hij meer kan dan hij misschien zelf dacht.
4 Moedig ze aan om nieuwe ideeën te delen
Als managers vragen om feedback of nieuwe ideeën, dan creëren ze betrokkenheid. Heeft een werknemer een goed idee? Geef dan de kans dat idee uit te werken, mee te draaien in een project om er meer mee te doen, om veranderingen door te voeren. De werknemer krijgt er een gevoel van ownership over het project van, wat zijn betrokkenheid bevordert.
5 Overbrug werknemerskracht en teamdoelen
Dat klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is. Om teamdoelen te bereiken, moet je de specifieke kwaliteiten van al je medewerkers benutten. En die kunnen wel eens buiten de comfortzone liggen. Toch is het de moeite waard er op in te zetten. Als werknemers merken dat ze met hun kwaliteiten het team vooruit helpen, ontstaat werkervaring die het goed doet op een cv.
6 Identificeer carrière-aandrijvers
Groei in de carrière is voor werknemers extreem belangrijk. Maar hoe die groei eruit ziet, verschilt van mens tot mens. Een leidinggevende moet achterhalen wat een werknemer motiveert. Wie dat gelukt is, kan kansen onderscheiden die relevant en betekenisvol zijn voor de werknemer.
7 Rek hun doelen op
De meeste cv’s bevatten dagelijkse taken en een basale werkbeschrijving. Door doelen en taken op te rekken, geef je werknemers meer waardevolle ervaring. Geef ze projecten bovenop hun normale taken. Het helpt hen vaardigheden aan te scherpen en nieuwe kennis op te doen.
8 Houd prestaties bij
Ervaringen die het waard zijn om op een cv terecht te komen, vergen van beide kanten rekenschap. Vraag een werknemer om zelf een log bij te houden waarin afspraken over en uitkomsten van nieuwe ervaringen genoteerd worden. Kost een beetje administratie, maar alleen al het zien van een lijst prestaties laat de werknemer groeien.
9 Laat ze eigenaar zijn van een eigen project
Een goede manier om werknemers te laten groeien, is daar hun een eigen project te geven waarbij meerdere functies betrokken zijn. De werknemer moet het overzicht behouden van mensen en functies. Door het plannen en het leveren van resultaten, werken mensen aan hun vaardigheid om problemen op te lossen en andere tactische managementvaardigheden onder de knie te krijgen.
10 Geef medewerkers ‘leuke zijprojectjes’
Door medewerkers consequent te vragen tien tot twintig procent van hun tijd te besteden aan leuke projectjes, bied je hun de kans te werken aan nieuwe vaardigheden en ook aan nieuwe netwerken binnen je bedrijf.
11 Vraag naar toekomstige doelen
Het is geen gek idee om tijdens een kop koffie met een werknemer te praten over diens droombaan. Daarna kun je het hebben over welke skills nodig zijn om die droom werkelijkheid te maken en ook over wie kan helpen die vaardigheden bij te spijkeren en wat er verder voor nodig is.
12 Denk na over hun toekomstige baan
Als manager doe je er goed aan na te denken over de ideale volgende functie van een werknemer, zelfs als die buiten het bedrijf ligt. Dat geeft je de mogelijkheid projecten toe te schuiven die aansluiten bij die ideale volgende stap en om zich in de breedte te ontwikkelen.