U wordt gebeld door de krant, radio of tv. Of u trek heeft in een interview over uw bedrijf. Geweldig natuurlijk, maar hoe bereidt u nou zich eigenlijk op zo'n gesprek voor?
Eindelijk, de media hebben u gevonden. Tijd om een groot publiek te vertellen over uw geweldige nieuwe product of de grote overname die op stapel staat. Laat die kans niet lopen en zorg ervoor dat uw boodschap goed overkomt. MT schotelt u drie belangrijke tips voor, plus de specifieke adviezen voor krant, tv en radio.
1. Weet wat u wil zeggen
DE MT ZOMERSERIE
MT.nl komt deze hele zomer met persoonlijke tips voor de manager. Elke dag een nieuw item over tijdwinst boeken, netwerken,
sociale vaardigheden, succes of loopbaanontwikkeling. Handig om te weten en vooral heel praktisch.
Vandaag: sociale vaardigheden
Journalisten bellen u met een aanleiding. Maar is dat ook het verhaal dat u wilt vertellen? Bedenkt vooraf goed wat de kernboodschap is. Daarbij moet je weten wat nieuws is, zegt Maarten Bouwhuis, presentator bij BNR en auteur van het boekje ‘Mag ik u quoten?’ Veel managers redeneren vanuit hun eigen organisatie, en vergeten te bedenken wat hun doelgroep interessant vindt. Kom dus met een nieuwtje, een verrassende insteek, of een ander verhaal dat het hart van journalisten sneller doet kloppen.
2. Vertel een verhaal
Met aansprekende voorbeelden geeft u sneller de essentie van uw boodschap mee dan met een overdaad aan cijfers. Vertel bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal. Vermijd vakjargon en onduidelijke Engelse termen. ‘Key-issues pinpointen naar de stakeholders in het umfeld’ klinkt misschien reuze interessant, maar niemand weet wat u bedoelt. Pas ook op dat u de voorkennis van de journalist niet overschat. De verslaggever en zijn doelgroep zijn meestal geen experts.
3. Geloof in uzelf
De media bellen u niet voor niets. U bent de deskundige! Vertrouw erop dat u alle relevante vragen kunt beantwoorden. Hou er wel rekening mee dat journalisten graag kritische vragen stellen. Maak vooraf een lijstje met de moeilijkste vragen die u kunt bedenken. Als u daar een antwoord op heeft, zit u goed. Natuurlijk kunnen er ook vragen komen die u niet kunt beantwoorden, bijvoorbeeld omdat ze buiten uw vakgebied liggen. Dat is niet erg, zo lang u daar open over bent. Zeg eerlijk dat u het antwoord niet weet, en laat u niet verleiden tot speculaties.
Welk medium u ook benadert, het gaat er altijd om uw boodschap goed te verwoorden. Toch zijn er nog wat specifieke punten waarop u moet letten voor kranten en tijdschriften, radio en televisie. We hebben de verschillende media en hun specifieke aspecten hieronder op een rijtje gezet.