Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tim Cook over de veranderingen bij Apple

Tim Cook spreekt in dezelfde superlatieven over Apple als wijlen Steve Jobs. Toch is niet alles hetzelfde gebleven bij het bedrijf.

In een lang en uitputtend interview met Businessweek vertelt Tim Cook over zijn eerste 16 maanden als ceo van Apple. Volgens de bestuurder behaalt het bedrijf op dit moment 80 procent van de omzet met producten die 60 dagen geleden nog niet bestonden. Best een aardige prestatie. Net als Apple-oprichter Steve Jobs praat Tim Cook in superlatieven over het bedrijf. Toch zijn er zaken veranderd, zo geeft Cook direct toe. Wat is veranderd bij Apple en wat zegt Cook er over?

Apple werd een beetje meer open

Al dan niet gedwongen is Apple transparanter geworden naar de buitenwereld toe. Zo heeft het bedrijf meer inzicht gegeven in de supply chain en is het langsgegaan bij de Foxconn-fabriek. Tim Cook formuleert het als volgt: "We hebben besloten dat meer transparant zijn over sommige zaken goed is. Niet dat we hiervoor helemaal niet transparant waren, maar we hebben een tandje bij gezet op sommige aspecten waar we denken verschil te kunnen maken, en waar we willen dat anderen ons nadoen. Mijn persoonlijke filosofie wordt het best weergegeven in een quote van John F. Kennedy: 'To whom much is given, much is expected.' Hier heb ik altijd in geloofd." Iets later vervolgt hij: "Hieruit blijkt dat we herkennen dat transparantie ervoor zorgt dat we een groter verschil kunnen maken. We willen hierin net zo innovatief zijn, als in onze producten."

Er ging iets mis met de Maps-applicatie

Dat verwachtte niemand van Apple: met de nieuwe kaartapplicatie werd iets afgeleverd dat totaal niet af was. Zelfs verstokt Apple-fans verlangden terug naar Google Maps, nadat Apple eerder dit jaar een eigen Maps-app lanceerde. Tim Cook werd gedwongen om zijn excuses aan te bieden in een open brief. Was het een uitzonderlijk moment waarop Apple eerst dacht aan de eigen bedrijfsstrategie, in plaats van de gebruikerservaring, zo vraagt de interviewer van Businessweek zich terecht af. De zet van Apple werd door de buitenwereld namelijk uitgelegd als een aanval op de dominantie van Google. Tim Cook ontkent, hij zegt dat het doel van Maps was om gebruikers juist een betere ervaring te bieden. "De waarheid is dat we de verwachtingen niet waar hebben kunnen maken. We screwed up."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Apple gaat meer in de VS produceren

Die banen komen niet meer terug, zo zei Steve Jobs ooit tegen Barack Obama, toen de president aan de Apple-oprichter vroeg wat er nodig zou zijn om de productie van de iPhone naar Amerika terug te halen. Die banen komen nog steeds niet terug onder Tim Cook, wel gaat hij volgend jaar een deel van de Mac-productie naar de Verenigde Staten terughalen, zo vertelde hij tegen Businessweek. "We werken daar al lang aan, en we komen er steeds dichterbij. Het zal in 2013 gebeuren. We zijn er erg trots op. We hadden het snel kunnen doen, maar we hebben het breder getrokken. We gaan letterlijk 100 miljoen dollar investeren, samen met partners." Tim Cook zegt een verantwoordelijkheid te voelen om banen te creeren, en benadrukt dat Apple al voor veel werkgelegenheid zorgt in de V.S., onder andere de complete R&D-afdeling van Apple zit in Californie.

Scott Forstall en John Browett verlieten Apple

John Browett, die verantwoordelijk was voor de Apple-winkels, werkte nog geen jaar in die functie, maar Scott Forstall was een vertrouweling van Steve Jobs. Zijn vertrek was dus opvallend. Hij was verantwoordelijk voor de iOS-software en dus ook voor Maps. Tim Cook reageert in bedekte termen op het ontslag van Forstall. "Samenwerking is essentieel voor innovatie, dat heb ik altijd geloofd." Even verderop het gesprek vertelt hij verder: "Hoe blijven we bij en zorgen we dat we naar een hoger niveau gaan? Daarvoor moet je A-plus zijn op het gebied van samenwerken. Dus de veranderingen die we hebben doorgevoerd zullen ons naar een new level van samenwerken brengen." Naar verluidt wilde Forstall zijn naam niet onder een excuusbrief over Maps plaatsen. Zijn koppigheid heeft hem zijn baan gekost.

Meer over Apple?