Het trekken van zo veel mogelijk likes op Facebook is voor veel bedrijven een doel op zich. Maar marketeers kunnen likes ook gebruiken als een meetinstrument voor de sterkte van een merk.
Partners van strategieconsultant Booz & Co zetten het aantal Facebook likes per million (LPM) van sterke merken op een rij. Dit was simpelweg een kwestie van het aantal likes delen door de omzet. Hoewel dit een erg ruwe manier is om populariteit te meten denken de consultants dat ze een goed nieuw hulpmiddel hebben gevonden om de kracht van een merk te meten.
De sterkste merken hadden enkele duizenden LPM. Forever21 voerde de lijst aan met ongeveer 5000. Dit is een Amerikaans kledingketen die zich vooral richt op jonge vrouwen, een doelgroep die heel actief is op Facebook. Het Nederlandse Heineken, wereldwijd zeer actief op internet, stond ook in de lijst. Het bedrijf scoort enkele honderden LPM (zie tabel hieronder).
LPM werkt als graadmeter brandpower
Om te kijken of de LPM nut heeft als indicator voor brandpower vergeleken de consultants dit getal met meer traditionele graadmeters van onderzoeksbureau Interbrand. Hieruit kwam naar voren dat LPM vrij sterk correleert met de traditionele indicatoren. Sommige bedrijven scoren sterker dan op basis van de klassieke methodiek verwacht zou worden. Heineken is hier een van, net als BlackBerry, McDonalds en Facebook. Dit komt mogelijk door een grotere focus op online die deze ondernemingen in hun marketingstrategie toepassen.
De consultants denken dat marketeers die willen meten hoe succesvol ze zijn de LPM dus met enig vertrouwen kunnen toevoegen aan hun gereedschapskist. “Als je Facebook gebruikt om een actieve omgeving te creeeren waar je de markt in de gaten houdt en de dialoog vormgeeft kan de groei in LPM je vertellen hoe succesvol je bent met het beïnvloeden van het online publiek en of je merkactiviteiten risico lopen”, aldus de Booz-mannen.
Nederlandse merken hebben een relatief lage LPM
MT bekeek de LPM van enkele bekende Nederlandse merken. Veel bedrijven die gelden als sterk merk, zoals Hema en Blokker scoren beduidend lager dan de bedrijven in de lijst vaan Booz. Het internationaal en online sterke Heineken is naar Nederlandse begrippen een uitschieter. Hetzelfde geldt voor kinderwagenmaker Bugaboo.
Merk |
Likes |
Omzet (euro mln) |
Likes per mln euro |
Philips | 1400630 | 25400 | 55 |
KLM | 715392 | 8651 | 83 |
Heineken | Circa 5000000 | 16133 | 310 |
Bol.com | 23009 | 318 | 72 |
Hema | 7635 | 1100 | 7 |
Blokker | 436 | 2800 | 0,2 |
Bugaboo | 28738 | 68 | 423 |
Lees ook:
-
Nog meer marketingkansen op Facebook
-
Zo scoor je Facebook-likes
-
10 bedrijven die Facebook snappen
- Clansman wordt Europeser