Na een dag vruchteloos sleutelen aan een probleem voor een belangrijke klant, praatten ondernemer Eric Berridge en zijn collega’s bij Bluewolf na in een kroeg. De barman Jeff, met wie ze bevriend waren, luisterde naar hun problemen, zoals het een goede barman betaamt.
Kunnen we Jeff niet naar die klant sturen, zeiden Berridge en zijn collega’s voor de grap. Omdat ze geen opties meer zagen en op het punt stonden te worden ontslagen, stuurden ze hem echt naar binnen bij de klant.
‘Dit is wat ik heb geleerd’, zegt Berridge in zijn TED-talk. ‘Jeff had hun fixatie op het programmeren volledig ontwapend. En hij had het gesprek veranderd, en zelfs veranderd wat we aan het bouwen waren. Het gesprek ging nu over wat we zouden gaan bouwen en waarom. En ja, Jeff bedacht hoe de oplossing moest worden geprogrammeerd en de klant werd een van onze beste referenties.’
De helft van het bedrijf bestond uit informatici of engineers, maar de ervaring met Jeff deed de vraag rijzen: kunnen we dit door ons bedrijf herhalen? Dus veranderden ze de manier van recruiten en opleiden. ‘En hoewel we nog steeds op zoek waren naar computeringenieurs en informatici, voegde we hierbij artiesten, muzikanten, schrijvers, en het verhaal van Jeff begon zich te vermenigvuldigen in ons hele bedrijf. En ja, we zijn nog steeds een computeradviesbureau. Wij zijn de nummer één speler in onze markt. We werken met het snelst groeiende softwarepakket om ooit 10 miljard dollar aan jaarlijkse omzet te behalen. Dus het werkt.’
Luister naar de rest van zijn verhaal in dit Tedje van de week.
Volgende week komt het nieuwe nummer van MT uit, dat helemaal gaat over data en digitalisering.