Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van recruitmentbureau Page Personnel. Teamactiviteiten dragen bij aan een goede sfeer op het werk. Ook zorgen ze voor tevredenheid van medewerkers en betere resultaten. Bedrijven organiseren dan ook steeds meer evenementen voor hun werknemers om een gevoel van samenhorigheid te ontwikkelen.
En dat werkt. Interne evenementen zoals borrels, afterworks en familiefeesten zijn populair bij werknemers. Bovendien bevorderen ze de teamgeest. Maar van de evenementen die tot doel hebben het samenhorigheidsgevoel te verbeteren, is teambuilding nog altijd dé klassieker.
Goede relaties bouw je op de werkvloer
Het doel van teambuilding was aanvankelijk om medewerkers in een situatie te brengen waarin ze samen moeten denken. En dat dan ook nog eens in een andere omgeving dan die van de werkplaats. Vandaag de dag heeft men de neiging om deze praktijk tot het uiterste te drijven. Managers geloven dat elke activiteit die werknemers ertoe aanzet om in een team samen te werken, een gevoel van samenhorigheid creëert. Dat is niet zo, blijkt nu.
‘Managers hebben de neiging zich te vergissen over het nut ervan, want ze denken dat het hen in staat stelt een relatie op te bouwen, terwijl die alleen maar wordt geoptimaliseerd’, stelt Olivier Dufour, Executive Director van Page Personnel. ‘Zodra de sfeer slecht is, denken ze met een teambuilding de situatie te kunnen oplossen. Als de basis van de relatie verrot is, werkt het niet. Het is alsof je een huis bouwt zonder fundering.’ Wie relaties tussen teamleden wil opbouwen, bijvoorbeeld omdat er een hele hoop nieuwe mensen in het team zijn, doet dat beter niet met een teambuilding. ‘Goede relaties tussen collega’s bouw je op de werkvloer, dat kun je niet in een teamactiviteit’, bevestigt ook Wim Beke Executive Manager Page Personnel Antwerp.
‘Zonder visie verval je in de klassieke teambuilding activiteiten als samen gaan bowlen’
Samen potten bakken
Als de basis – op het werk – goed zit, komt de rest bijna vanzelf. 53 procent van de bevraagde werknemers beschouwt hun collega’s zelfs als vrienden met wie ze tijd buiten het werk kunnen doorbrengen. Dat betekent echter niet dat je het uitbouwen van goede relaties in je teams, volledig aan je mensen mag overlaten. ‘De fundamenten worden door de directie gecreëerd en onderhoud je door verschillende evenementen op kantoor te organiseren. Denk aan borrels, verjaardagsfeestjes, vieringen van prestaties enzovoort. Een tip voor managers: geef voorrang aan kleine, terugkerende interne evenementen in plaats van één keer per jaar te focussen op grote evenementen’, zegt Dufour.
‘Heel vaak worden zulke activiteiten top-down opgelegd of omdat het een soort traditie is geworden. Even vaak is het een manier om goede resultaten te belonen. Maar bijna altijd wordt er snel iets georganiseerd, zonder dat daar veel visie achter zit en dan verval je in de klassieke teambuildingsactiviteiten. Teams gaan dan samen bowlen en daarna iets eten, samen koken, een fietstocht maken of zoektocht door de stad doen. Uiteraard schiet de teambuilding dan zijn doel voorbij’, aldus Beke. ‘Door samen potten te gaan bakken, ga je misschien wel nieuwe talenten ontdekken bij je collega’s en daardoor anders naar hen kijken, maar je bouwt er geen relaties mee op.’
Kunstmatige setting
Volgens Beke kan je je team beter de vrijheid en het budget geven om zelf een teamactiviteit te organiseren. ‘Maar zelfs dan blijft het een kunstmatige setting, ook al zijn mensen relaxter en denken ze minder aan het werk’, zegt hij. ‘Wanneer je als leidinggevende de relaties tussen je medewerkers en de sfeer in het team wilt verbeteren, moet je je continu de vraag stellen wat je kan doen opdat je mensen zich goed zouden voelen in het team. Of je dat dan doet met een jaarlijkse teambuilding of een kleine dagelijkse activiteit of een wekelijkse drink, komt eigenlijk maar op de tweede plaats.’
Wat je kiest als teamactiviteit hangt vooral af van wat je wilt bereiken. Als je mensen beter wilt laten samenwerken, is het belangrijk dat je ze uit hun comfort zone haalt – niet te ver, want dan blokkeren mensen –. Ook is het belangrijk dat ze een activiteit doen waarbij ze samen naar oplossingen moeten zoeken.
Waarden vertalen
Maar hoe vertaal je zo’n teamactiviteit buiten het werk, naar de dagelijkse praktijk? Beke: ‘Ik geloof heel erg in ‘kleine events’ die de cultuur van je organisatie uitstralen en je moet die samen proberen te organiseren.’ Het is aanvankelijk misschien niet evident om in een wekelijkse drink de waarden en cultuur van je organisatie op te nemen, maar het kan.
‘Giving back to others is een waarde bij Page Personnel’, aldus Beke. ‘Onze mensen vertaalden dat naar een wekelijkse teamactiviteit waarbij collega’s voor elkaar koken. Je kan vooraf intekenen voor de maaltijd en betaalt daarvoor 5 euro. Wie kookt krijgt zijn ingrediënten terugbetaald, het bedrag dat overblijft gaat naar een goed doel.’ Op die manier organiseert het team op eigen initiatief een activiteit die een perfecte illustratie is van de bedrijfswaarde giving back to others.
Dat zoiets lukt, is volgens Beke te danken aan het feit dat de mensen bij Page Personnel weten dat ze in een omgeving werken waar initiatief geapprecieerd wordt. ‘In een erg hiërarchische omgeving, waar alles top-down beslist wordt, nemen mensen niet spontaan initiatief. Als je hen dan de vrijheid geeft om zelf iets te organiseren, zijn ze dat niet gewoon en blijven ze heel voorzichtig.’ De kans is groot dat je dan toch maar weer gaat bowlen of carten.