Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tata Motors aast op Saab

Het Indiase Tata Motors heeft een bod uitgebracht van 350 miljoen dollar op het failliete Saab. Dat meldde de krant The Financial Express dinsdag. Daarmee krijgt Tata vermoedelijk een derde sterk merk onder zijn hoede, naast Jaguar en Range Rover.

Tata-onderdeel Jaguar-Land Rover zou Saab opnemen, zo weet de krant uit India.
Eigenaar Ratan Tata heeft vermoedelijk gewacht tot het stof was neergedaald rondom het failliet van Saab en slaat nu toe. De schatrijke Indier  houdt van wereldbedrijven. Hij bouwde zijn eerste met Tata Steel, zijn tweede met Tata Global Beverages. En daar bleef het bepaald niet bij. De Tata Group waar Ratan Tata zijn naam aan verleent, telt inmiddels zo’n 90 bedrijven, verdeeld over zeven sectoren, actief in 80 landen. Samen vorig jaar goed voor een omzet van 83,5 miljard (!) dollar, waarvan bijna 60 procent van buiten India komt. 

En de honger is nog niet gestild. Zo heeft de 74-jarige Ratan grootse plannen, bijvoorbeeld met Tata Motors. Met de Nano, het kleinste autootje ter wereld, die met name in thuismarkt India een grote toekomst wordt toegedicht, mag het dan langzamer gaan dan gedacht, met – verrassend genoeg – Jaguar en Land Rover lijkt het succes nog te gaan lukken ook. 
Saab zou daar prima bij passen. Het Zweedse merk heeft ook een premium-uitstraling en past uitstekend in het rijtje Jaguar en Land Rover.  Merken die Tata Motors met doorzettingsvermogen opnieuw op de kaart wist te zetten. 

Niet eens de helft

De multimagnaat kocht Jaguar en Land Rover in 2008, aan het begin van de kredietcrisis, kort nadat hij met het Brits/Nederlandse Corus ook al een grote staalleverancier had binnengehaald – belangrijk voor de auto-industrie.
Ford, dat Jaguar al bezat sinds 1989 en Land Rover in 2000 kocht van BMW, deed het totale bedrijf JLR van de hand voor 1,15 miljard Britse pond. Dat was nog niet eens de helft van het bedrag waarvoor het Amerikaanse autoconcern de merken indertijd had verworven. Maar desondanks zal Ford blij zijn geweest de twee te zijn kwijtgeraakt: winst werd er onder hun bewind immers nooit gemaakt – het jaar van verkoop uitgezonderd.

Wat Tata ook zag – als van de weinigen – was een heel goede business opportunity. Een visie die langzaamaan begint uit te komen. Zo rapporteerde het bedrijf in maart vorig jaar een nettowinst van 1,04 miljard pond – dus bijna het aankoopbedrag – bij een omzet van zo’n 10 miljard. Een heel verschil met de 24 miljoen winst die een jaar eerder nog werd gemaakt. Zo’n 244.000 auto’s rolden er van de band, 50.000 meer dan het jaar ervoor, vooral dankzij de groeiende verkopen in markten als China en India. En het aandeel van Tata Motors is sinds de aankoop van JLR in 2008 liefst 60 procent gestegen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tata Motors hoort na de aankoop van Jaguar Land Rover tot de top-5 automakers in de wereld. Het merk Tata behoort volgens Brand Finance tot de 50 sterkste ter wereld, BusinessWeek zette het bedrijf zelfs op 17 in de lijst met meest innovatieve bedrijven ter wereld. 

Lees ook: