> TalentBranding > TalentFirst > Amsterdam > 250 euro (particulier) > Eindoordeel: 7,5
Wat zijn je talenten en hoe zorg je dat anderen deze opmerken? Daar gaat het om bij de cursus TalentBranding van TalentFirst. Doe je waar je goed in bent? Of nog simpeler met de woorden van Confucius: geef me een baan die bij me past en ik hoef nooit meer te werken. Het klinkt zo simpel, maar de meeste mensen weten helaas vaak niet waar ze goed in zijn of hoe ze zich moeten profileren. Daarom zitten de deelnemers dan ook op een doordeweekse avond in de Raphaëlkerk in Amsterdam. Door een reorganisatie zijn sommigen gedwongen weer op zoek te gaan naar een baan. Anderen zijn werkloos of simpelweg benieuwd hoe ze zichzelf beter kunnen presenteren. Voorafgaand vulden de deelnemers een vragenlijst in om hun persoonlijkheid en eigenschappen in kaart te brengen. Gewapend met deze talentanalyse wordt getracht de kerncompetenties te destilleren en te eindigen met de elevator pitch: in een aantal zinnen uitleggen wie je bent en wat je kan. Maar voordat het zover is, moet nog het een en ander gebeuren. We beginnen makkelijk: wat zijn meetbare eigenschappen van jezelf? Dingen als een heao-diploma of projectmanagement. Leuk en aardig, maar niet onderscheidend genoeg. Volgens cursusleiders Huub van Zwieten en Mark van de Grift, twee jonge dynamische heren, kunnen we veel leren van de marketing van producten als Coca-Cola en Nike. Het bedrijfslogo en communicatie gaan niet alleen over het product maar ook over het onderscheidend vermogen en gevoel dat wordt opgeroepen. Kortom: het merk. Pim Fortuyn had dat goed begrepen. Zijn flamboyante persoonlijkheid gecombineerd met zijn geleerdheid maakten van hem een uitgesproken man die tot de verbeelding sprak. Dan moeten de deelnemers een eigen logo ontwerpen. Ook dat gaat redelijk vanzelf en vertelt al iets meer over je persoonlijkheid. Maar hoe kan je nou laten zien waar je voor staat? Met eigenschappen als creatief en mensgericht kom je er niet. Veel te vage begrippen volgens de cursusleiders. Authenticiteit, daar draait het voornamelijk om. Als je niet authentiek bent zul je nooit succesvol zijn. Het kiezen van vijf kerncompetenties en vooral het concreet maken ervan is al een stuk moeilijker voor de deelnemers. De cursus TalentBranding is uniek en vernieuwend. Egomarketing is een belangrijke vaardigheid die de deelnemers motiveert en in staat stelt zelf meer richting te geven en invloed uit te oefenen. De vertaalslag van marketing van producten naar marketing van jezelf is echter niet altijd even concreet en blijft teveel hangen in losse kreten en onnodige herhalingen als ‘ga op zoek naar je onderscheidend vermogen’ en ‘dingen waar je energie van krijgt’. Voor sommige deelnemers is het dan ook moeilijk om passende slagzinnen te verzinnen of tot hun kernkwaliteiten te komen. Maar goed een levensmotto, een passend logo en een elevator pitch verzinnen en dat allemaal in een avond is wellicht wat veel gevraagd. Desondanks is deze cursus een aanrader, niet in de laatste plaats omdat het werkende leven er zoveel spannender van wordt als iedereen doet wat die leuk vindt. (DH) Meer info: www.talentfirst.nl
Oordeel van de cursisten:
Annemieke Janson (48), office manager bij sofwarebedrijf, Amsterdam “Een insprierende en praktische cursus. Ik kreeg goede tips en handvaten om sollicitaties speelser en persoonlijker te maken. Je wordt meer baas van je eigen leven. Ik vond het vrij kort en ben dan ook nog niet klaar. Je moet er thuis mee verder gaan.”
Alex Ravenberg (39), purchasing manager Roberto Sarto, Winssen “Ik vond het nuttig. Deze cursus brengt je dichterbij jezelf. Je moet de baan zoeken die bij je past. Ik kan nu zelf bepalen in welk hokje ik word geplaatst in plaats van andersom. De workshop werpt een nieuw licht op jouw persoonlijke kwaliteiten.”
Aat Soeter (44), financiele directeur BSUR, Amsterdam “Dit was verfrissend. Je leert zelf je carriere in te vullen en uitgaan van je eigen kracht. Als je het lef hebt jezelf te zijn, krijg je veel leukere sollicitatiegesprekken. Ik vind het wel wat zweverig. Je hebt nog tijd nodig het in te vullen.”
Wouter Nicolaas (34), tv-presentator en acteur Endemol “Deze cursus heeft mij ontzettend aan het denken gezet over mijn talenten en doelen in het leven. Het brengt je tot de kern omdat je bij concrete kernkwaliteiten van jezelf uitkomt. Ik kan nu helder verwoorden wat een werkgever van mij kan verwachten.”