Duurzame organisaties vragen om duurzaam leiderschap, ook in de lagen onder de top. Jong talent kan op duurzaamheidscursus.
Dat is tenminste wat Marlies van Wijhe heeft gedaan. De bestuursvoorzitter van Van Wijhe Verf zag vorig jaar dat duurzaamheidsorganisatie Nudge een driedaagse businesscourse over duurzaamheid organiseerde voor jong talent tussen de twintig en de dertig. Ze besloot om drie van haar jonge managers mee te laten doen.
Meer bewustzijn
‘Ik zag dat helemaal zitten. Ik dacht ‘we gaan erheen en kijken of we in dit bedrijf meer bewustzijn rond duurzaamheid kunnen creëren’. Ik vind het belangrijk dat we een aantal ambassadeurs hebben die enthousiast blijven op dit vlak. Dat motiveert mijn andere medewerkers ook weer om er enthousiast mee de boer op te gaan.’
Themaweek
Het drietal kwam heel enthousiast terug en heeft de ambassadeursrol die Van Wijhe voor zich zag gepakt. ‘Een van afspraken was dat zij een themaweek over duurzaamheid zouden organiseren. Die hebben we net gehad’, vertelt de topvrouw. De medewerkers hebben een krant gekregen met feiten over duurzaamheid, er is een enquête afgenomen en weerman Reinier van den Berg en Nudge-oprichter Jan van Betten hebben lezingen gegeven. Daarnaast werd het personeel gevraagd om hun inbreng: ze konden hun duurzame ideeën in een verfpot deponeren. ‘Daarvan hebben we er uiteindelijk zestig gekregen. Dat is een prachtige lijst geworden met allemaal suggesties’, aldus Van Wijhe.
Breed perspectief
De achtergrond van de deelnemers aan de Nudge Leadership Challenge was heel divers. Onder de ruim 120 deelnemers zaten naast mensen uit het bedrijfsleven ook mensen van overheden en maatschappelijke organisaties. Het brede perspectief is volgens deelnemers en andere betrokkenen wat het evenement waardevol maakt. Andere deelnemer aan deze duurzaamheidstraining was Thijs van Dieren van Credo, een dochter van bouwbedrijf VolkerWessels. Voor hem was het een mogelijkheid om over de grenzen van zijn vakgebied heen te kijken. ‘Vastgoed is traditioneel en verkokerd. De rollen zijn heel sterk en duidelijk gedefinieerd. Uiteindelijk leidt dat tot een traditioneel product. Duurzaamheid is iets dat je vanuit de volle breedte moet bekijken’, zegt hij terugkijkend.
Niet in eigen omgeving
Het heeft hem gestimuleerd na te denken wat voor rol hij zou kunnen pakken op het gebied van duurzaamheid. ‘Het is goed om na te denken over het thema en hoe je het in de praktijk kunt omzetten in concrete actie en daden. Waar ik nu meer op hamer is dat duurzaamheid van onderaf en in samenwerking moet komen.’ Wouter Scheepens van adviesbureau Steward Redqueen stuurde net als Van Wijhe een van zijn mensen naar de businesscourse. ‘Door eens een keer met een andere groep mensen samen te werken krijg je andere ideeën. Dat is heel verfrissend. De beste duurzaamheidsoplossingen en innovaties vind je niet in je eigen omgeving.’
Frisse blik
De medewerker bracht de frisse blik ook weer mee naar kantoor. Dit heeft volgens Scheepens niet geleid tot een revolutie in de werkwijze, maar heeft wel aangezet tot nadenken. ‘Je gaat vaker de vraag stellen doen wij dingen wel handig of kunnen we ze ook anders doen?’ Door zich drie dagen te laten onderdompelen in duurzaamheid, kunnen bedrijven van hun jonge talenten echte duurzaamheidsambassadeurs maken. Daarnaast is het een manier om de frisse blik van jonge leiders nog net wat frisser te maken.'