Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strooizout, dat koop je in de zomer. Maar hoeveel is genoeg?

Rijkswaterstaat vult juist in de zomer de voorraad strooizout aan. Dat is praktischer én voordeliger. Maar hoeveel is genoeg?

Het lijkt nu moeilijk voorstelbaar bij temperaturen die nog tegen de 20 graden aan zitten, maar over een paar maanden is het waarschijnlijk weer zover: glibberen en glijden over gladde wegen bij vriezend weer. Rijkswaterstaat strooit er op vorstdagen flink op los, en dan moet de voorraad weer worden aangevuld.

Dat doet Rijkswaterstaat in de zomermaanden. 'Dan is het voordeliger', zegt Jaap Folkerts van Rijkswaterstaat. De dienst koopt al een aantal jaren niet meer in de winter zout in, 'maar gemiddeld genomen was het vroeger in de zomer tussen de 10 en 20 euro per ton goedkoper', aldus Folkerts. De kosten voor een ton zout bedragen een kleine 35 euro, exclusief transport, inslag en opslag.

De inkoop begint direct na het winterseizoen (dat voor Rijkswaterstaat eindigt op 30 april), zodra de verbruikte hoeveelheden bekend zijn.

Voorraad van 200.000 ton

Zo kwam eind juli een schip met 1.600 ton zout aan in Raamsdonksveer. Dat zout ging vervolgens naar de depots: Rijkswaterstaat heeft 5 centrale zoutloodsen en 56 steunpunten verdeeld over het land.

En zo komen er nog veel meer schepen, want Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat als het nieuwe winterseizoen begint (op 1 oktober), de loodsen weer aangevuld zijn met een voorraad van 200.000 ton zout. In de afgelopen winter 2014-2015 werd ongeveer de helft daarvan over de wegen uitgestrooid. In een gemiddelde winter gaat er 90.000 ton doorheen.

Niet met lege handen

Dat Rijkswaterstaat dubbel zoveel op voorraad houdt, komt omdat het niet met lege handen wil komen te staan: 'Elke zomer creëren we een buffer om het risico op een tekort aan strooizout in de winter te minimaliseren.' Zouttekorten waren een aantal jaren geleden aanleiding voor Rijkswaterstaat om het aankoopbeleid herzien. Ondanks goede contracten traden er tóch tekorten op.

Om het risico op tekorten te beheersen is toen besloten het zout voortaan in bulk in te kopen en die voorraad zelf centraal op te slaan, aldus Folkerts: 'Hierdoor is Rijkswaterstaat niet meer afhankelijk van leveringen in de winter. Het risico op een zouttekort is daardoor nihil. En bovendien is deze werkwijze ongeveer 20 procent voordeliger dan just-in-time, ofwel binnen 48 uur, leveringen in de winter.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De weg rook naar appeltjes

Vroeger doken na periodes van enkele sneeuwdagen nog wel eens berichten op over tekorten aan strooizout. In 2010 bijvoorbeeld, toen de gemeente Etten-Leur zelfs badzout moest laten aanrukken om de gladheid te bestrijden.

De gemeente kon toen bij plaatsgenoot Nature's Choice een partij van 18 ton Atlantisch zeezout op de kop tikken dat oorspronkelijk bedoeld was om in te baden. Het badzout kleurde de Ettense straten lichtgeel en lichtgroen en het deed de wegen geuren naar appeltjes, meldde Omroep Brabant destijds.

Dit was de laatste aflevering van onze zomerserie. Lees alle afleveringen nog eens na: