Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stress is de beste vriend

Over de nadelige gevolgen van stress zijn boekenkasten vol geschreven. Gooi maar weg, want stress is de beste vriend. Dat zegt Marian joëls, hoogleraar neurobiologie aan de UvA in de Volkskrant. “Degene die stress ervaart, is op zijn qui vive. Hij richt de aandacht geheel op de situatie en gaat bedenken hoe die het beste kan worden aangepakt.”

De negatieve bijklank van stress is onterecht volgens Joëls. “Wij kunnen heel goed omgaan met allerlei stressvolle situaties, juist omdat zo’n situatie onze biologische systemen activeert. Die helpen ons zo’n situatie op te lossen. Meestal sturen we op de automatische piloot en handelen we routinematig. Maar zodra er iets van afhangt dan start het systeem op en word je alert.”

Dat stress toch een negatieve bijklank heeft gekregen, komt doordat mensen het stresssysteem met hun hectische leven te vaak op de proef stellen en ontregelen. Bijvoorbeeld door herhaalde stress en stress die vaak onvoorspelbaar en oncontroleerbaar is. Positieve en negatieve stress moeten in evenwicht blijven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.