Doodmoe word ik van al die nieuw- en in sommige gevallen ook oudbakken- managementgoeroes die ons de hele tijd lopen te vertellen dat strategie ouderwets is. Bedrijven zouden niet creatief meer genoeg zijn, te besluiteloos en of worden gerund door doorgedraaide MBA’ers die alleen maar kunnen analyseren. Wat een onzin!
Al deze betweters vergeten vaak wat de echte essentie is van strategieontwikkeling. Juist, het venijn zit in de staart: ontwikkeling. Het is immers niet de grootste verdienste om inhoudelijk de slimste strategie te maken voor uw bedrijf.
De weg ernaartoe, het proces, is mogelijk nog veel belangrijker. De echte kracht van strategie zit in de ontwikkeling ervan. Door dit proces breed in een organisatie te organiseren creëert men betrokkenheid en draagvlak bij de te bereiken doelen. Een open deur natuurlijk. Maar probeert u het maar eens in de praktijk goed vorm te geven, zonder dat het een verkapte top down exercitie wordt of een uit de hand gelopen Poolse landdag. Het gaat hier om het zoeken naar de juiste balans tussen top down, kaders stellen, en bottom up ideeën en ondernemerschap stimuleren. En dat binnen een acceptabel tijdspad en investeringsplan.
Dus geen ivoren toren exercities meer met de top als het gaat om strategieontwikkeling. Maar co-creatie met vele medewerkers als onderdeel van het verbinden van uw mensen aan de benodigde strategische verandering.