Amazon en Apple lijden flinke verliezen op hun mediatak. Een probleem dat ze (deels) aan zichzelf te wijten hebben.
'Kopen? Dat is echt niet meer van deze tijd.' Dat lijkt het signaal te zijn dat steeds consumenten afgeven. Spotify, Netflix en vergelijkbare diensten worden steeds populairder. Ten koste van bedrijven als Apple en Amazon, die ooit groot waren in verkoop van media. iTunes was mateloos populair, om maar te zwijgen over de boekenverkoop van Amazon. De ironie: volgens Wired hebben de bedrijven het aan zichzelf te wijten dat hun omzet nu terugloopt.
Hoe huren in de plek kwam van kopen
‘Vroeger’ (lees tot enkele jaren geleden) kochten we massaal online. Het was makkelijker, je hoefde niet meer naar een fysieke winkel voor een cd en had niet het probleem van ‘dit product is uitverkocht’. Online producten kopen was hip en tof. Maar, tijden veranderen snel. Spotify kwam op en opeens gingen ook bedrijven als Netflix content streamen. In het begin was het nog wat raar, maar al snel was het heel normaal om te 'huren' in plaats van te kopen. Zeg maar zoals je vroeger voor je boeken naar de bibliotheek ging, zo verging het nu de streamingdiensten. Gaandeweg werd door beter internetverbindingen zoals glasvezel de streamkwaliteit ook beter.
Tegen het zere been
In eerste instantie lijkt Amazon daarvan te profiteren. Maar, Wired stelt dat het bedrijf mogelijk ten onder gaat aan zijn eigen succes. Amazon besloot slim in te springen op de behoeften en maakt bijvoorbeeld het verkopen van tweedehands boeken héél makkelijk. Tegen het zere been van boekenuitgevers, die daar niks aan verdienen en de prijzen voor nieuwe boeken omhoog gooiden. Daarnaast maakte Amazon het (nog) makkelijker om content te streamen. Vanuit gebruikerservaring een goede zaak, maar er wordt voorlopig minder aan verdiend.
Een erg goed ecosysteem
Dan Apple. Volgens het magazine had Apple kunnen voorzien dat streaming zo populair zou worden. Ze lijken de boot te hebben gemist. Het bedrijf uit Cupertino zorgt er immers al een aantal jaar voor dat het streamen van films en muziek makkelijker wordt door een goed ecosysteem aan te bieden dat draait op uitstekende apparaten. Afgelopen weekend meldde The Wall Street Journal dat de iTunes-verkopen met 14 procent zijn gedaald. iTunes Radio, Apples ‘eerste antwoord’ op de streaming (en een directe concurrent van Pandora) lijkt ook niet echt los te komen. Dat is alleen al af te leiden uit het feit dat het Apple nog altijd niet is gelukt om het product wereldwijd uit te rollen — zo is de dienst ook in Nederland (nog) niet beschikbaar. Wat nu?
Zelf streaming aanbieden
Volgens TechCrunch, dat zich baseert op bronnen binnen Apple, moet Beats Music — de streamingdienst van Beats — ergens in 2015 worden geïntegreerd om zo mediaverkopen, al dan niet in de vorm van huur, weer te laten stijgen. Jarenlang had iTunes als ‘unique selling point’ dat bijna alle nummers er te vinden waren. Maar, dat lijkt straks niet meer te gelden. Spotify geldt inmiddels als de go to-plek en heeft een zeer grote collectie muziek.
Fire Phone
Het zou logisch zijn als Apple (al dan niet op termijn) een streamingdienst gaat aanbieden die Spotify en Netflix combineert en laat samenwerken met al zijn apparaten. Maar daarvoor moeten ze wel nog eerst de muziek- en filmindustrie voor zich winnen. Amazon lijkt op de goede weg te zijn, door op zoveel mogelijk manieren zijn content de weg naar de klant te laten vinden. Vrij recent bracht het bedrijf de Fire Phone uit, die in theorie de tegenhanger van Apples iPhone en Googles Nexus-telefoon zou moeten zijn. Maar dat mislukte. Wat nu? Nou, bijvoorbeeld een tegenhanger lanceren van Googles Chromecast: de Fire Stick (what's in a name?). Maar of daar echt de oplossingen liggen? Ze zijn in ieder geval een stap verder dan Apple, doordat ze al een streamingdienst aanbieden.
Foto: Flickr / maury.mccown (Creative Commons)