Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startups en corporates kunnen van elkaars marketing leren, bewijst het verhaal van Magioni

Nadat pizzastartup Magioni werd overgenomen door corporate Dr. Oetker, kreeg de startup er opeens veel meer verkoopdata bij. 'We zien nu direct wat een campagne heeft opgeleverd.'

Manon van Essen

Pizzagigant Dr. Oetker nam afgelopen jaar een meerderheidsbelang in Magioni, het merk groentepizza’s van ondernemer Manon van Essen. Met Magioni kreeg Dr. Oetker een snelgroeiend bedrijf in handen. De omzet was afgelopen jaar ‘8 tot 10 miljoen euro’, wat goed was voor een jaar-op-jaar-stijging van wel 40 procent.

Groeigeheimen van Magioni

Een van de groeigeheimen achter Magioni is het marketing-vermogen van het merk. Van Essen schroomt niet haar mening te geven in campagnes. Toen New York Pizza een ietwat seksistische reclame lanceerde waarin een vrouw poseerde met bloemkolen voor haar borsten, kwam Magioni al snel met een tegen-reclame. Magioni had de bloemkool bij een vrouw tot hersenen  gephotoshopt, met daarbij de tekst: ‘Wat is beauty zonder brains?’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe stroomlijnt Van Essen haar marketing nu het dwarse Magioni is overgenomen door een grote corporate? Sprout vroeg het de ondernemer in de net verschenen groeigids Op jacht naar de perfecte klant.

Veel meer data

‘Dr. Oetker beschikt over verkoopgegevens van winkels’, zegt Van Essen. ‘Daardoor hebben wij opeens veel meer data, zodat we direct kunnen zien of een campagne meer verkopen heeft opgeleverd. We leren bovendien dagelijks van elkaar. Dr. Oetker doet tv-campagnes en ‘bushokjes’, wij doen digital advertising. Die routes vergelijken en het er met elkaar over hebben, is super interessant. Wij richtten ons in het begin bijvoorbeeld zo sterk op omzetgroei dat we vergaten dat marketing niet alleen inkomsten, maar ook naamsbekendheid moet opleveren. Van Dr. Oetker leerden we dat het creëren van awareness ook heel belangrijk is voor je merk.’