TinyPay.me, een soort Markplaats via sociale netwerksites, komt uit de koker van MediaMedics. Dit webdesignbureau is in 2005 door ondernemers Richard Straver (25) en Valentin Smirnoff (25) opgericht. Ze doen dit jaar een vlucht naar voren. Sprout berichtte eerder al over de applicaties van MediaMedics (waarvan het in januari gelanceerde TinyPay.me er één van is).
Wat levert de prijs jullie op?
“Voorlopig nog geen cent. We mogen nu door naar de mondiale finale later dit jaar, waar we kans maken op een prijsgeld van een miljoen dollar. We staan al wel op een lijst van honderd veel belovende techstartups in Europa. Dat levert ons vooral een netwerk op. We mogen als winnaar een groot bedrijf benaderen met een voorstel. Die hebben toegezegd serieus naar samenwerking met winnaars te kijken. Voor ons is de logische kandidaat PayPal.”
Hoe zit dat precies?
“We maken bij TinyPay.me gebruik van een API van PayPal die sinds november vorig jaar in de Verenigde Staten beschikbaar is. We waren opzoek naar een manier waarop je gemakkelijk in korte tijd een advertentie- en betaalformulier in kan vullen en die kan doorplaatsen naar de verschillende sociale netwerksites of aan je eigen site kan toevoegen. We fungeren als een soort gedecentraliseerde Markplaats of eBay. PayPal zou ons kunnen helpen bij het in de markt zetten.”
TinyPay.me is sinds februari live. Hoe gaat het met de verkopen?
“We hebben inmiddels honderd transacties voorbij zien komen. We merken dat vooral kunstenaars en mensen die zelf dingen maken van de site gebruik maken. We rekenden bij de lancering een procent van de verkoopprijs, nu is dat gestegen naar vijf procent. We draaien op een relatief dure, maar schaalbare hostingoplossing. We draaien zo in ieder geval break-even.”
Hoeveel hebben jullie erin geïnvesteerd?
“Het is echt een hobbyproject van ons dat we in de avonduren hebben gedaan. Eigenlijk heeft TinyPay.me de laagste prioriteit. We hebben er geen concreet business plan voor gemaakt. De enige investering is pizza, cola en duizend euro voor de hosting.”
In januari hebben jullie MoneyMedic (soort administratiesoftware voor zzp’ers) gelanceerd. Hoe loopt het nu?
“We hebben inmiddels tweeduizend gebruikers. We moeten er 20.000 hebben om uit de kosten te raken. We vangen voor iedere transactie die via iDeal wordt gedaan een percentage. We zijn inmiddels op zoek naar partners die voor een groter volume kunnen gaan zorgen. Als we het geld hadden, zou ik dat via radioadvertenties of via banners doen, maar een strategisch partnerschap is voor ons een goed alternatief.”
Hoe concreet is het?
“We zijn in onderhandeling met een aantal partijen. Het gaat om grote marktpartijen die onze software mogelijk gebundeld willen gaan aanbieden. Meer kan ik er niet over zeggen.”
Hoe staat het met Origamma (een applicatie waarmee webdesigners makkelijk sites kunnen bouwen)?
“Hier zetten we het hoogst op in. In juli willen we de betaversie lanceren. We gaan die pitchen op een grote beurs in Californië en hopen daar een investeerder te vinden. We hebben al een innovatiekrediet weten los te peuteren, maar dat is niet voldoen om het product in de markt te zetten. Zoals iedere webdesigner nu Dreamweaver kent, moeten ze over een aantal jaar Origamma kennen.”
Hoeveel dragen de applicaties dit jaar bij aan jullie omzet?
“We verwachten dit jaar op een omzet van rond 250.000 euro uit te komen, maar we rekenen er nog niet op dat de applicaties aan onze winst gaan bijdragen. Het wordt een jaar van zaadjes planten. Volgend jaar kunnen we hopelijk oogsten. We verwachten dan minimaal te verdubbelen.”