Bij Randstad stromen de meeste vrouwen door naar topfuncties, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Dat resultaat is de uitzendorganisatie volgens hr-directeur Ton Hopmans ook aan zijn stand verplicht.
Van harte.
"Ja, dat is wel op zijn plaats. Wij zijn er ook heel blij mee."
U doet het veel beter dan bedrijven als Shell, KPN of Philips. Hoe komt dat toch?
"Tja, instroomprocessen en het selecteren van personeel behoort natuurlijk bij uitstek tot ons vak. Wij moeten ook het verschil tussen mannen en vrouwen goed weten. Ik zal u een voorbeeld geven: als een man voor 80 procent competent is voor een functie, zal hij al snel vol zelfvertrouwen van de daken roepen dat-ie heel goed is. Een vrouw doet dat pas als ze voor 110 procent competent is. Vrouwen zijn veel minder snel zeker van hun zaak, terwijl ze kwalitatief wellicht veel beter zijn. Als selecteur moet je op de hoogte zijn van dit soort verschillen en daar goed op inspelen."
Dat zullen ze bij Philips toch ook wel weten?
"Ik kan geen oordeel geven over andere bedrijven. Ik kan alleen vertellen hoe wij het doen en daar kan een ander mogelijk wat van opsteken. Wat ik zie is dat we niet alleen veel vrouwen aannemen, maar ze vervolgens ook voldoende kansen geven om zich goed te ontwikkelen. We vervullen veel vacatures intern en houden jaarlijks ambitiegesprekken om te kijken hoe iemand zich wil ontwikkelen. Die investering heeft ervoor gezorgd dat wij veel topvrouwen hebben, wat alleen maar in het belang van het bedrijf is. Immers, voor een goede besluitvorming heb je diversiteit nodig. Veel mensen die voor het eerst bij Randstad komen en in de hal een paar minuten moeten wachten, laten ons meteen weten dat er zo'n waanzinnige sfeer heerst. Vooral vrouwen pakken dat snel op. Die zijn er niet van onder de indruk als er tien BMW's uit de 7-serie op een rij staan. Zij zijn veel gevoeliger voor een prettige atmosfeer waarbij het bedrijf uitstraalt een goede afspiegeling te zijn van de maatschappij. Ik vind dat echt heel gaaf om te zien."