Berichtendienst Twitter is al een tijdje de nieuwste hype op internet. Hoe kunnen bedrijven er hun voordeel mee doen?
Eind 2008 werd bekend dat Dell 1 miljoen dollar extra omzet heeft behaald via online dienst Twitter. Op Twitter, een combinatie van sociaal netwerken en mini-webloggen, kan in 140 karakters per keer gecommuniceerd worden met vrienden, die bij Twitter 'volgers' heten. Sinds begin dit jaar starten steeds meer bedrijven een eigen account op de website. Ook Albert Heijn lijkt de voordelen van de dienst in te zien, maar schijn bedriegt, want volgens een woordvoerder zijn zij geen afzender van het account AHBonus, waarop elke dag een aanbieding wordt gepromoot. "Ik ken Twitter niet zo goed, en vanuit Albert Heijn zetten wij dit middel niet in."
Twee bedrijven die wél actief Twitter gebruiken zijn Telfort en UPC. Voor hen zijn de volgers van hun account niet zozeer vrienden maar eerder (potentiële) klanten. Na de bedrijfswebsite, het e-mailadres en de corporate weblog kan Twitter zo dus een volgend hulpmiddel worden om de kloof tussen klant en bedrijf te overbruggen. "We zien dat onze klanten volop aan het Twitteren zijn. En daar waar onze klanten zijn, willen wij ook zijn", zegt UPC-woordvoerder Ronald Sutmuller. De kabelaar heeft de dienst ondergebracht bij de afdeling webcare, die volgers helpt met vragen. Wie de Twittersite van het UPC webcareteam (237 volgers op moment van schrijven) bezoekt, ziet bijvoorbeeld het volgende staan: ‘@vincente we gaan ernaar kijken, we nemen asap contact met je op'.
Telfort (176 volgers) gebruikt Twitter niet alleen als verlengstuk van de klantenservice, maar ook als aanvullend verkoopkanaal. André Dominicus, account manager e-business: "Wij hebben geen doelstellingen vastgelegd, het idee is vooral om te kijken hoe het loopt. Plat aanbiedingen plaatsen werkt in ieder geval niet, we merken dat er behoefte is de informatie persoonlijker te maken. Daar ligt volgens ons de kracht van Twitter."