Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout 100 2008, accountancy & belastingadvies

De meeste ondernemers willen ondernemen, en zo min mogelijk met boekhouding te maken hebben. Cijfers zijn mooi, zo lang het klinkende omzet- of winstcijfers zijn.

Toen ze begonnen, was er misschien een periode dat ze zelf de administratie deden, of een deel ervan. Misschien hadden ze ‘een mannetje’, een Eddy Kleingeld bij wie ze eens per jaar een schoenendoos met bonnen inleverden. Na een tijdje kregen ze de boel weer terug met een paar vellen A4 waarop debet en credit, winst, kosten en verlies netjes waren opgeteld en afgetrokken tot een resultaat onder de streep, waarvan je hoopte dat het min of meer klopte.

 

De ondernemingen werden groter, de schoenendozen, omzetcijfers en banksaldi ook. Eddy kwam er niet meer uit. Wie groeit, wordt op een gegeven moment controleplichtig, en dan moet je toch aan de accountant. Dat is prettig, je weet dat de dingen nu echt goed worden geregeld – zo zou het naar opzet en aard van de accountancy althans moeten zijn. Behalve voor een kloppende jaarrekening zijn accountants er voor advies, de adviesfunctie vloeit als het ware op natuurlijke wijze uit hun werkzaamheden voort, zeggen ze. Het advies gaat erover hoe je de zaken in het vervolg cijfermatig, organisatorisch en belastingtechnisch nog beter kunt aanpakken.

 

Een blik op het lijstje met accountants en belastingadviseurs in de Sprout 100 leert dat ondernemers hun accountants graag in de buurt zoeken. Kantoren profileren zich ook aldus: dat ze ‘in de buurt’ van, ‘dichtbij’ de klanten zitten. Alfa Accountants, Accon AVM, de Gibo Groep en Abab – dikwijls met roots in de agrarische wereld – hebben allemaal vestigingen in dorpen en kleinere plaatsen. De grotere kantoren concentreren zich in grotere kernen, maar zij hebben ook grotere klanten. Voor middelgrote en grote bedrijven is ‘in de buurt’ een ruimer begrip.

 

Zoals het ging, ging het goed. Begin deze eeuw waren er wat kleinere en grotere rimpels op het wateroppervlak waar beneden accountants hun werk doen, maar meestentijds voltrok hun cijferwerk zich zoals ze dat het liefste hebben: geruisloos. Maar nu is er internet, en geven accountants en boekhouders een deel van hun werk weer terug. Met Reeleezee en Accountview, maar ook bij veel andere kantoren, mogen ondernemers de administratie weer zelf doen. Als het klaar is, doet de accountant zijn werk, als je er niet uitkomt, staat de accountant terzijde, fysiek om de hoek, of virtueel dichtbij op het internet. De accountant is nooit ver weg.

 

 

1 Alfa Accountants

Tevreden klanten 100 %

Waarvan ‘uitstekend’ 13 %

Beste bedrijf in deze sector op alle onderzoeksonderdelen.

Op het gebied van accountancy en belastingadvies de beste op alle onderzochte onderdelen, Alfa Accountants en Adviseurs, de beste op klachten oplossen, flexibiliteit, tijdplanning, budgetbewaking, inhoudelijke kennis, de verhouding prijs-kwaliteit en de onafhankelijkheid van het advies. Overall wordt Alfa tweede in de Sprout 100. Vijftien van vijftien klanten bevelen Alfa bij derden aan, allemaal doen ze nog eens een beroep op Alfa, eenderde weet dat ‘zeer zeker’. Een soort supermensen, de accountants en adviseurs van Alfa, super op het gebied van accountancy en advies. En dat alles gewoon om de hoek, in Klazinaveen, Zelhem en Gerkesklooster. Wat let u nog?

 

2 PricewaterhouseCoopers

Tevreden klanten 93 %

Uitstekend 7 %

Met PricewaterhouseCoopers praten we over accountancy en advies van een andere schaal en orde, namelijk over 146.000 medewerkers in 771 steden in 150 landen. Je hebt wat achter je staan, als ondernemer zijnde. De 146.000 werken vanuit het gedachtegoed van de ‘Connected Thinking’, wat resulteert in ‘oplossingen en concepten vanuit een verrassend perspectief’. Dat alles naar tevredenheid van 93 procent van 15 respondenten, die PwC belonen met een tweede plek in de branche. Goede raad is duur: minder dan de helft is tevreden over de verhouding prijs en kwaliteit, voor tweederde van de respondenten reden om het in de toekomst eens met een ander kantoor te proberen.

 

3 Accon AVM

Tevreden klanten 92 (92,31) %

Uitstekend 15 %

Het is opvallend hoeveel accountantskantoren zich profileren met het gegeven dat ze ‘dicht in de buurt’ zitten. Accon AVM zit in de buurt van allerlei agrarische bedrijven, MKB en non-profitorganisaties, van het loonbedrijf uit Vrouwenparochie, van Bartels Stek uit Aalsmeer en van Decorette-franchisers in heel het land. De klanten doen van alles samen met Accon, de boekhouding, de weg vinden in internationale wet- en regelgeving, het opstellen van een Persoonlijke Profiel Analyse. Mooi werk, vinden de respondenten hier. Accon AVM wordt derde in de branche. Goede scores op flexibiliteit, budgetbewaking en de onafhankelijkheid van het advies.

 

4 Reeleezee

Tevreden klanten 92 (91,67) %

Uitstekend 17 %

Reeleezee, online administratie voor het mkb. Online wordt de boekhouding in plaats van vervelend wat leuks: fotootjes op de Reeleezee-website tonen ondernemers die blaken van gebruiksgemak en kostenreductie. Ze hebben geen boekhouder meer nodig en houden zelf een groot deel van de administratie ‘makkelijk en toch professioneel’ bij vanaf € 24,95 per maand. Tel uit je winst! Twaalf respondenten hier hebben Reeleezee ook ontdekt, elf zijn er tevreden. Reeleezee mag nog aan de slag met klachten oplossen, flexibiliteit en inhoudelijke kennis: twee maal een veertiende en eenmaal een dertiende plek in de branche op die onderdelen. 

 

5 Gibo Groep

Tevreden klanten 87 %

Uitstekend 9 %

Bij Gibo Groep kun je ook doe-het-zelf-administreren via internet, hier voor maar € 12,50 per maand. Terwijl u online boekhoudt kijkt de accountant van Gibo Groep mee. ‘Handig als u er even niet uitkomt’, en behalve dat moet er voor de accountant ook wat te doen overblijven. Gibo Groep doet zijn werk in een drukke markt; advies en accountancy voor het mkb en de agrarische sector. Wat is het verschil met Alfa, Accon, Abab en dergelijke? Persoonlijk advies, onafhankelijkheid en ambitie, zegt de Gibo Groep. Een goede tijdplanning (3de in de branche op dat onderdeel), budgetbewaking (2de) en flexibiliteit (2de), zegt de Sprout 100.

 

6 AccountView

Tevreden klanten 86 %

Uitstekend 7 %

Meer administratiesoftware bij AccountView, in dit geval ‘flexibele, geïntegreerde en intuïtief te gebruiken business software’ voor mkb en non-profit. Partners en accountants staan terzijde voor als het intuïtief gebruik professionele bijsturing behoeft. AccountView wordt ook gebruikt door accountantskantoren, waaronder Gibo Groep, in theorie is het daarom mogelijk dat branchegenoten elkaar hier beoordelen. Hoe het ook zij: AccountView wordt zesde in de branche, met een goede derde plek op het onderdeel ‘klachten oplossen’.

 

7 KPMG

Tevreden klanten 83 %

Uitstekend 8 %

Ondernemers die zich klant van KPMG mogen noemen, doen de boekhouding meestal niet zelf, daarvoor zijn zij en de bedragen waarmee ze omgaan te groot geworden. Bij KPMG heet de accountantsafdeling ‘Audit’, Tax en Advisory maken de dienstverlening compleet. Twaalf respondenten mochten het meemaken, tien van hen zijn tevreden. KPMG haalt goede deelscores op de onderdelen klachten oplossen (2de in de branche, 83 procent van de ondervraagden tevreden), tijdplanning (2de, 83 procent) en inhoudelijke kennis (3de, 83 procent).  

 

8 BDO

Tevreden klanten 83 %

Uitstekend 0 %

De accountants en adviseurs van BDO gaan ‘knellende regels’ en opdringerig cijferwerk te lijf, terwijl de klant gewoon doorbelt, -kletst en -onderneemt. BDO neemt regel- en cijferwerk ‘geruisloos’ over, waardoor ondernemers zich tenminste kunnen concentreren op ondernemen, tenslotte ‘de hoogste vorm van zakelijke topsport’. BDO, een ‘puur no-nonsense accountants- en advieskantoor’, wordt in de Sprout 100 gewaardeerd met een achtste plaats onder de accountants en belastingadviseurs. Gemiddelde scores op onderdelen. 

 

9 Abab

Tevreden klanten 83 %

Uitstekend 0 %

Abab heeft een stevig fundament in de klei en de christelijke boerenbond van Noord-Brabant. De accountants, belastingadviseurs en juristen van Abab maken de boeren daar al sinds 1924 wegwijs in de cijfermatige kant van de bedrijfsvoering, zoals de boerenstand in heel het land in de vorige eeuw intensief door accountants is begeleid. Het voorkwam niet dat de sector het decennialang zwaar had. Inmiddels gaat het weer goed met de boeren, net als met het mkb. Werk genoeg dus voor Abab, dat onder de hier geënquêteerden onder meer gewaardeerd wordt met een derde plek in de branche op de verhouding tussen prijs en kwaliteit.

 

10 Ernst & Young

Tevreden klanten 79 %

Uitstekend 21 %

Het derde kantoor van de Grote Vier accountantskantoren, na PwC en KPMG en voor Deloitte, dat buiten de top 10 in de branche valt. Ernst & Young staat er nog net in. “Ernst & Young globaliseert aanzienlijk,” meldt het bedrijf. De Nederlandse organisatie integreert met 87 landenpraktijken in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika tot wat ze de ‘EMEIA-regio’ noemen, met één raad van bestuur, 60.000 medewerkers en een omzet van 11,2 miljard dollar. In de Sprout 100 staan er bescheidener cijfers achter de naam Ernst & Young. Maar 36 procent van de klanten is tevreden over de verhouding prijs-kwaliteit.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bekijk hier de volledige Sprout 100 (pdf)