Met de videobibliotheek van Spotzer kunnen MKB’ers relatief goedkoop videoreclames maken. De klanten kopen een tijdelijke licentie om de beelden uit te zenden op internet of in een bepaalde regio op televisie of via narrowcasting.
MerchantCircle is het grootste online MKB-netwerk in de Verenigde Staten. De leden van de Amerikaanse club, 600 duizend lokale bedrijfseigenaren krijgen de mogelijkheid een gratis promotionele video te maken die ze op hun profiel mogen plaatsen.
Prijzencircus
Vooral de relatief lage prijs waartegen Spotzer de reclames aanbiedt was voor MerchantCircle een reden om met het bedrijf in zee te gaan.
Om de exclusieve rechten te kopen om de video in een bepaalde regio te tonen moeten de klanten 39 dollar per maand betalen. Tegen een meerprijs kunnen de video’s verder aangepast worden naar wens van de klant.
Investeerders
Het videobedrijf is gefinancierd met kapitaal van onder meer mediabedrijf Dutchview. John de Mol verwierf via Cyrte Investments een belang in Spotzer. Hyped meldde eerder dat ook Amerikaanse topinvesteerder Ron Conway geld stak in Spotzer.
European Directories, het moederbedrijf van de De Telefoongids, investeerde samen met Sierra Ventures tien miljoen euro in Spotzer om nieuwe advertentietechnieken voor hun klanten te beproeven.
Het bedrijf had al kantoren in San Francisco en New York, maar hoopte met Sierra Ventures als mede-eigenaar aan boord beter toegang te krijgen tot grote internet- en televisiebedrijven.
Het bedrijf werkte al samen met onder meer Google, Yahoo, Microsoft, Hyves en Wegener.
Spotzer Nederland was niet direct bereikbaar voor commentaar.
Door Jannemiek Starkenburg, Emerce.nl