Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Spotify: ‘Vertrouwen in businessmodel’

Is het verdienmodel van Spotify stuk? Nee, zegt Spotify zelf: "We maken nog geen winst, maar dat hadden we ook niet verwacht."

Afgelopen weekend ontstond er weer eens ophef over het verdienmodel van Spotify. Financieel analysebureau PrivCo stelde dat Spotify's verdienmodel snel moet worden aangepast als het bedrijf wil overleven. Op basis van cijfers over 2011 meldt PrivCo dat er van iedere dollar die binnenkomt bij het muziekbedrijf, meteen weer 98 cent wordt uitbetaald aan rechthebbenden. Het bureau concludeert: "hoe groter het bedrijf wordt, hoe groter de verliezen zullen worden". Volgens PrivCo behaalde Spotify in 2011 een omzet van 244 miljoen dollar, een toename van 151 procent vergeleken met 2010. Het verlies steeg echter ook: van 38 miljoen dollar in 2010 naar 59 miljoen dollar in 2011.

Reactie Spotify

In een reactie per mail aan MT.nl laat een woordvoerder van Spotify weten dat de cijfers van PrivCo gedateerd zijn. "Dit zijn oude cijfers, ze zijn al bekend sinds augustus en de Wall Street Journal en de The New York Times hebben er al over geschreven." De cijfers die in deze artikelen worden genoemd verschillen trouwens licht met die van PrivCo. Volgens de Wall Street Journal steeg de omzet van Spotify van 99 miljoen dollar in 2010 naar 236 miljoen dollar in 2011, terwijl het verlies ook hoger werd: van 26 miljoen dollar in 2009 en 42 miljoen dollar in 2010, naar 56,6 miljoen dollar in 2011.

70 procent naar rechthebbenden

Het belangrijkste punt van PrivCo is dat bijna elke dollar omzet van Spotify direct teruggaat naar de platenmaatschappijen als royaltiebetalingen. Op de vraag of het klopt dat 98 procent van de omzet wordt besteed aan royalties (cost of sales, aldus PrivCo), reageert de Spotify-woordvoerder: "We betalen ongeveer 70 procent terug aan rechthebbenden." Dat percentage was trouwens al bekend, het is een cijfer dat Spotify vaker communiceert naar de buitenwereld. Als het waar is, blijft er een flinke zak geld over voor andere zaken. Het verlies blijft nog steeds groot, maar de potentie bij verdere groei wordt dan direct een stuk groter. Spotify had eind 2011 wereldwijd 32,8 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan ongeveer de helft maandelijks inlogt.

Bewust niet winstgevend

De woordvoerder reageert niet direct op beweringen van PrivCo dat Spotify's businessmodel stuk is, maar zegt wel: "We hebben vertrouwen in ons verdienmodel. We maken nog geen winst, maar dat hadden we ook niet verwacht als snelgroeidende start-up die zich in een agressieve groeifase bevindt en die flink investeert in lanceringen op nieuwe markten." Met andere woorden: we draaien verlies, maar dat hebben we ingecalculeerd.

Betrouwbaarheid PrivCo?

Het is de vraag hoe serieus de conclusies van PrivCo genomen moeten worden. Vorig jaar deed het bedrijf soortgelijke spannende uitspraken over Facebook: een beursgang zou op korte termijn niet gaan gebeuren, de groei in leden was er wel een beetje uit en intern zou er grote paniek zijn onder het management. Achteraf lijkt dat vooral een roep om aandacht, dan een roep om serieus genomen te worden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onduidelijkheden

Wat niet wil zeggen dat er geen onduidelijkheden zijn over het verdienmodel van Spotify. Hoe de royalties precies worden betaald of verdeeld onder rechthebbenden is niet bekend, Spotify doet daar geen gedetailleerde uitspraken over. Op internet zijn wel diverse analyses te vinden (bijvoorbeeld: 'Spotify betaalt maar 0,0096 dollar per stream', en Spotify betaalt 0,4 eurocent per stream). Wat de grote platenmaatschappijen van Spotify krijgen en onder welke voorwaarden blijft echter onbekend, op totale bedragen na. The New York Times schreef in augustus dat Spotify voor 2012 een minimum van 151 miljoen dollar aan toekomstige royaltiebetalingen heeft vastgelegd in het jaarverslag.

Te groot om te falen

Volgens PrivCo vallen onder de 98 procent cost of sales het aankopen van content plus het verwerken van credit cardgegevens, zo vertelde ceo Sam Hamadeh tegen Billboard. Dat magazine had gekeken naar de cijfers en juist een andere (voor Spotify positievere) manier van boekhouden toegelicht. Maar Hamadeh blijft bij zijn uitleg en ontkent de bewering van Spotify dat maar 70 procent van de omzet wordt uitbetaald aan rechthebbenden. Billboard suggereert vervolgens dat de gratis versie van Spotify, waarvoor royalties betaald moeten worden maar ook advertentiegelden moeten worden gedeeld, voor de extra uitgaven gezorgd kunnen hebben. Maar, zo eindigt het: aangezien platenmaatschappijen er belang bij hebben dat Spotify slaagt (plus, aangezien ze een klein aandeel hebben in het bedrijf), zou het bedrijf wel eens te groot kunnen zijn om te falen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Meer over Spotify