Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Solliciteren in crisistijd? 6 don’ts

Crisis of niet, dit is het moment om te solliciteren. Tackel je droombaan met deze tips en tricks.


Deze week weer sombere geluiden voor werkzoekenden. De eisen die een werkgever aan een sollicitant stelt, worden steeds zwaarder. Uit onderzoek van ING donderdag naar de omstandigheden op de arbeidsmarkt blijkt dat ruim twee op de drie sollicitanten vindt dat de eisen nu hoger zijn dan vijf jaar geleden. Als gevolg van het slechte economische klimaat dichten zij zichzelf ook steeds minder kansen toe bij het vinden van een nieuwe baan. Adecco, 's werelds grootste uitzendbureau bevestigt vandaag dat het moeilijke tijden op de Europese arbeidsmarkt voorziet.

Desondanks geen reden om het hoofd te laten hangen. In Nederland schoof het werkloosheidspercentage de afgelopen jaren weliswaar de verkeerde kant op, van 3,7 procent in 2008 tot ruim 6 procent nu, toch zijn de omstandigheden internationaal gezien nog altijd relatief gunstig. Dus zorg dat je weet wat je wil, bereid je goed voor en neem een voorbeeld aan onze Olympiers. Begin met een helder doel, focus, verzamel de juiste mensen om je heen, creeer het juiste klimaat en werk hard om je doel te bereiken. En ja, bij een carrière gaat het net als bij topsporters om een meerjarenplan. Zie je sollicitatie dus in dat perspectief.

6 tips om je droombaan niet mis te lopen.

1. Blijf niet stilstaan

Denk je dat een nieuwe baan in deze tijd voor jou niet is weggelegd? Kom toch maar in beweging. Het is dan wel crisis en veel bedrijven doen nu voorzichtig aan of reorganiseren, maar er zijn altijd ondernemingen die mensen nodig hebben, zeker met het oog op de naderende vergrijzing. Blijf niet angstig zitten waar je zit, maar kijk vast om je heen. In de eerste plaats is het belangrijk om de markt waarin je wil opereren te onderzoeken. Kijk niet alleen welke vacatures er zijn, maar ook bij welke bedrijven je graag zou willen werken. Duik in het netwerk van zo'n organisatie. Vlak ook niet de organisaties uit waarvan je eigenlijk denkt dat die niet interessant voor je zijn. "Voorkom dat je een potentiële werkgever zomaar laat schieten", waarschuwt loopbaancoach Yolanda Buchel. Veel mensen hebben volgens haar allerlei aannames over bedrijven en branches die ze nooit getoetst hebben. Haar advies: Onderzoek of dat wat je denkt wel klopt. Ga open gesprekken aan.

Denk intussen ook aan je reputatie, Hoe beter die is, hoe groter de kans dat je snel een aantrekkelijke baan vindt. Reputatiemanagement is dus van belang. Buchel: "Je moet jezelf vooruit denken. Wat voor soorten klussen horen bij je ambities en bij de waarden die je hebt. Vooruit denken maakt dat je kansen ziet en herkent.”

2. Denk niet negatief

"Het lukt toch niet in deze crisistijd, ik heb bovendien altijd pech en de x-factor is bij mij ver te zoeken." Wie zo denkt zal sowieso niet snel uitverkoren worden voor een baan. Zeker in sombere tijden is een positieve instelling belangrijk. Daar komt volgens recruiter Michiel Cobben nog een belangrijk element bij, de gunfactor. Want hoe fantastisch je ook in je vak bent, als iemand je de baan niet gunt krijg je hem niet. Cobben legde naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek Verhoog je gunfactor op MT.nl uit hoe je je gunfactor kunt vergroten.

De definitie van de gunfactor is volgens de recruiter: het geheel aan persoonlijke omstandigheden die maken dat een ander jou iets gunt. Cobben: "En dat kan van alles zijn. Het gaat in ieder geval ook om zaken als je karakter, authentiek gedrag en interesse tonen in je gesprekspartner. Belangrijk is dat je jezelf doelen stelt. Bedenk waar je naartoe wil, dan kan je betere keuzes maken. Bedenk vervolgens wat jij kan betekenen voor het bedrijf waar je solliciteert, verdiep je in hun missie. Veel sollicitanten beginnen tijdens een gesprek een hele lijst goede eigenschappen op te lepelen. Maar als je weet wat het bedrijf wil, kan je veel duidelijker maken waarom jij voor hen het verschil kan maken. Wat is je meerwaarde? Een trucjes gebruiken of een rol spelen, dat werkt echt niet meer.”

3. Houd geen voorgekauwd sociaal wenselijk verhaal

Het klinkt wat tegenstrijdig. Als je ergens op gesprek gaat, bereid je je natuurlijk goed voor, maar je kunt te ver gaan. Prent vooral niet vantevoren van die voorgekauwde sociaal wenselijke antwoorden in je hoofd, die je zonder na te denken in je gesprek kunt oplepelen. Dat werkt echt niet in je voordeel.

Selectiepsycholoog Frank van Luijk bracht het op MT.nl al onder de aandacht. Hij adviseert managers met klem om veel van die vragen die regelmatig terugkeren echt niet meer te stellen. Zoals: Waar hoop je over 5 jaar te staan? "Want wat zegt dat nou? Weten mensen dat serieus? En dan? Wat je krijgt is vaak een bedacht verhaal. In trainingen wordt vaak geleerd om te reageren met: Dan hoop ik op uw stoel te zitten." Als het aan Van Luijk ligt, moeten recruiters bijvoorbeeld vragen wat de kandidaat heeft gedaan om zich voor te bereiden op het gesprek. Kijk, daar kan je als sollicitant iets mee.

4. Voorkom holle frasen

Naast je gaargekookte verhaal is het ook van groot belang dat je in de aanloop naar je sollicitatie, dus op je cv, in je online profielen, sollicitatiebrief en natuurlijk in het gesprek zelf de grootste algemeenheden achterwege laat. Linkedin-blogger Manu Sharma verdiepte zich in de holle frasen die mensen wereldwijd gebruiken in hun Linkedinprofiel om hun kwaliteiten en eigenschappen op te poetsen. Check de top 10 van woorden/syllaben die je volgens Sharma absoluut niet meer mag gebruiken.

1. Uitgebreide ervaring
2. Innovatief
3. Gemotiveerd
4. Resultaatgericht
5. Dynamisch
6. Bewezen track record
7. Teamspeler
8. Snelle denker
9. Probleemoplosser
10. Ondernemend

5. Solliciteer niet op maandagochtend én niet vanaf je werk

Denk je aan alles te hebben gedacht, solliciteer je op een maandagochtend. Niet slim, uit onderzoek blijkt dat maandag de slechtst denkbare dag is om naar een baan te hengelen. Op maandagochtend piekt het aantal sollicitaties, en opvallen in de massa is altijd lastig. Dat veel mensen daar moeite mee hebben, blijkt duidelijk uit de krabbels die op maandag binnenkomen. Een van de kenmerken is dat ze bijzonder kort zijn. Het gros van de werkzoekenden probeert een nieuwe werkgever te overtuigen met slechts één of twee zinnen. Ook sluipen er op maandag meer slordigheden in de sollicitaties. Veelvoorkomend is het niet vermelden van contactgegevens. Naast slordigheden zijn de brieven vergeven van – daar zijn ze weer – de algemeenheden. Veel mensen schrijven bijvoorbeeld een nieuwe ‘uitdaging’ te zoeken, omdat ze hun huidige baan niet meer leuk vinden. Niet slim, werkgevers horen liever waarom je ergens wil werken, en niet waarom je weg wil bij je huidige baas. Uit het onderzoek blijkt ook dat sollicitaties die op maandag de deur uit worden gedaan, het minst overtuigend zijn.

Dat gebrek aan overtuigingskracht op maandag kan samenhangen met het volgende: onder werktijd reageren op een vacature komt de kwaliteit van je poging niet ten goede. Vanaf het werk solliciteren wordt dan ook afgeraden. Door het risico dat iemand ziet waar je mee bezig bent, verwordt je poging al snel tot een haastklus, en dat werpt niet altijd zijn vruchten af. Integendeel, je gooit er juist je glazen mee in.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Geef geen dooie vis

We weten het toch echt wel en iedereen heeft er een hekel aan. Een slap handje. Getver. Waarom geven mensen die nog? Het zou niet alleen verboden moeten worden omdat niemand graag met zo'n dooie vis in zijn hand staat, ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het behoorlijk in je nadeel werkt als je een slappe rechtse hebt. Onderzoek van de universiteit van Iowa wijst uit dat niet het uiterlijk, maar de eerste handdruk bepalend is voor een succesvol sollicitatiegesprek. Een krachtige handdruk leidt tot een succesvol gesprek, terwijl met een slap handje het gesprek al eigenlijk is afgelopen voordat het begonnen is. "De juiste handdruk is crucialer dan de kleding en fysieke gesteldheid, doordat het een algemene impressie geeft van iemand", stelde business professor Greg Stewart, die het onderzoek leidde. 

Hoe dat zit? De handdruk is zo belangrijk doordat het een van de weinige aspecten is die echt een glimp van de persoonlijkheid van de sollicitant laat zien", zegt Stewart. "Sollicitanten zijn getraind op hun voorkomen, hoe ze moeten praten, welke kleding ze dragen en hoe ze vragen moeten beantwoorden. Daardoor lijkt iedereen tijdens een sollicitatiegesprek op elkaar. De handdruk is persoonlijk en subtiel, het communiceert iets dat kleding en fysieke gesteldheid niet doen. Van degenen met een 'goede' handdruk wordt gedacht dat ze een extraverte persoonlijkheid hebben. Sollicitanten met een slappe handdruk laten een slechte indruk achter. Waarschijnlijk herinneren we ons nauwelijks hoe het handen schudden met iemand ging, laat staan of het goed of slecht is. Maar het is het eerste non-verbale kenmerk van iemand, en die impressie onthouden we. Een goede handdruk is stevig, met complete grip, oogcontact en een aantal op-en-neer bewegingen." 
 

Lees meer: