Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Software is king

Software is king. Nu de harde waren, de pc, netwerken en de servers langzamerhand een commodity zijn geworden, kun je je als bedrijf alleen nog onderscheiden met slimme softwareprogramma’s.

 

Bedrijfssoftware die overigens steeds ingewikkelder wordt, omdat het met alles en iedereen moet kunnen praten. Zo kost het schrijven van de nieuwste versie van Windows al evenveel als de ontwikkeling van een nieuwe Boeing. Mede daardoor is het voor Nederlandse softwarebedrijven nauwelijks nog mogelijk om de grote spelers van zich af te houden (zie poldersoftware, p.56). Met name Microsoft roert zich steeds nadrukkelijker op de markt voor bedrijfssoftware. 2003 was het jaar van de introductie van de nieuwste versie van kantoorhit Office. Management Team vroeg zich af of het zinvol is om te upgraden (wordt het nog wat met word 2003?, p.60). Vorig jaar keerde ook het realisme terug in de waardering voor customer relations management (crm)-software, na een diepe trog van desillusie (de comeback van klantensoftware, p.64). En weet u nu nog niet wat een worm is? Lees er alles over in onze beveiliging voor dummies (surft u wel veilig?, p.70). Tussendoor krijgen drie softwarebedrijven de gelegenheid zich te presenteren. En, waar moeten we jullie van kennen? 

SUMATRA

Wie? > Paul van Keep (41)
Wat? > Sumatra, de gereed-schapskist voor Exactgebruikers
Waar? > Wassenaar

Wat doet Sumatra?

“Onze software vult de gaten op in de standaardpakketten van Exact. Dat zijn prachtige boekhoudsystemen, die bij de meeste bedrijven ongeveer 80 procent van de informatiebehoefte afdekken. Heel mooi, maar veel grote klanten willen maatwerk. Realtime internettoegang bijvoorbeeld, of een compacter invoerscherm voor hun inkooporders. Wij hebben software ontwikkeld die aan die behoefte tegemoet komt.”

Noem eens een voorbeeld.

“Een importeur van speelgoed draaide elke dag een pak papier uit met alle openstaande bestellingen van afnemers als Top 1 Toys en Intertoys. Hij streepte dan met de hand alle orders boven de 300 euro aan. Die hadden prioriteit. Hun aanbod was namelijk dat ze die bestellingen kosteloos zouden afleveren. Hij was daar heel lang mee bezig. Wij maakten voor hem een applicatie die met één druk op de knop een picklist naar de printer stuurt.”

Waarom doet Exact dat niet?

“Dan zou hun standaardpakket uit zijn voegen barsten. Exact heeft wel een afdeling die maatwerk biedt, maar dan alleen voor grote klanten. Zo’n traject kost al gauw 100.000 euro. Als wij ergens binnenkomen en het kost 20.000 euro, nou dan is het veel.”

Plannen voor dit jaar?

“Exact is met zijn nieuwe 2003-versie op de markt, je zult begrijpen dat wij wat werk te doen hebben om te zorgen dat onze software daar netjes mee samenwerkt. Dat is nagenoeg klaar en staat op het punt te worden uitgebracht. En we gaan werken aan een volgende versie die wellicht op een ander platform werkt. Op het ogenblik is het Java, maar waarschijnlijk wordt het .NET, dus een Microsoft-platform.”

Genoeg te doen dus.

“Zeker. Maar we willen ook niet te groot groeien. De grens over is voorlopig geen optie. Een verkoopkantoor in het buitenland kost al gauw 500.000 euro wil je enige omzet genereren. Leuk, maar dat ga ik niet uitgeven. Ik kan dat geld beter hier stoppen in het nog meer omzet halen. Zolang de Nederlandse markt niet verzadigd is, heeft het buitenland helemaal geen zin.” 

GUERILLA

Wie? > Martin de Ronde (29) commercieel directeur Hermen Hulst (32) algemeen directeur Arjan Brussee (31) technisch directeur
Wat? > Guerrilla Games
Waar? > Amsterdam

Guerrilla, waar moeten we dat van kennen?

“Wij bedenken en ontwikkelen videogames voor de internationale markt. Concrete producten kunnen we nog niet laten zien, die komen pas dit jaar op de markt.”

Zoals?

“Voor Playstation 2, de spelcomputer van Sony, werken we op dit moment op exclusieve basis aan Killzone. Dat is een vecht-spel met bijna alle bekende veldslagen van de afgelopen eeuw. In augustus moet dat op de markt komen. En voor Eidos, het bedrijf achter Tomb Raider, maken we een spel waar ik de naam nog niet van kan verklappen.”

Hoorden jullie vroeger niet bij Lost Boys?

"Ja en nee. Guerrilla is een fusie van drie gamesbedrijven, waaronder Formula, dat een dochter was van Lost Boys. We zijn voor driekwart in handen van Media Republic, het bedrijf van Michiel Mol. En dankzij de goede contacten zitten we nu in het oude pand van Lost Boys aan de Herengracht.”

Fans noemen Killzone nu al het beste spel ooit.

“Ja, onder gamers is het al een hype. Gelukkig waren de reacties in de professionele hoek ook positief. We hebben de internationale pers met de demo laten spelen en die waren lyrisch. Je weet van tevoren nooit hoe het gaat lopen, maar als Sony 1,5 miljoen exemplaren verkoopt, zetten ze 100 miljoen euro om. Dat levert ons veel extra royalty’s op, waarmee we weer demo’s kunnen maken voor andere games. En de kans is groot dat Sony ons de opdracht gunt voor het maken van Killzone 2.”

Waarom hebben jullie maar twee klanten?

“In de gamewereld heb je hoge aanloopkosten. Je begint met het maken van een demo. Dat kost tussen de 200.000 en 600.000 euro. Vervolgens ben je al gauw drie jaar bezig om het spel zelf te maken. Als daar dertig man fulltime aan werkt, praat je dus over 90 manjaren om een project van start tot finish op de markt te krijgen. Met Killzone zijn we zelfs al meer dan vier jaar bezig. Je begrijpt dat je een veelheid aan kleine projecten in die situatie niet aankunt. Bovendien: als je echt wilt meetellen in de internationale gameswereld, moet je uitsluitend aan dit soort grote projecten werken. We gaan niet met Pietje Puk uit Luxemburg in zee.” 

TEMTEC

Wie? > Erik Weidgraaf (46)
Wat? > Temtec International
Waar? > Den Bosch

Temtec, wat is dat voor club?

“Onze software zorgt ervoor dat managers persoonlijk de prestaties van de onderneming kunnen analyseren en erover kunnen rapporteren. Je kunt onze techniek het beste zien als een aanvullende component van de datasystemen die bedrijven en instellingen al hebben draaien.”

Een leuk speeltje voor managers?

“Nee, we hebben het over hele basale rapportages. Ik ken een grote bierbrouwer die gebruikmaakt van SAP. Die presteren het om die software voor de internationale poot totaal anders te implementeren dan voor de Nederlandse divisie. Gewoon het optellen van de wereldwijde bierproductie is dan ineens een enorm probleem. “Ander voorbeeld. DSM had ook SAP geïmplementeerd. Vier jaar later moppert zo’n directeur aan de bar: ‘potverdorie, we hadden er wat meer van verwacht.’ Niet dat de facturatie of de planning in de fabriek slecht liep. Die directeur wil met één druk op de knop een A4’tje uitprinten waar alle informatie opstaat die hij nodig heeft. Maar dat kon niet. Dat is dé grote frustratie bij de toepassing van erp-systemen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe is het idee voor Temtec geboren?

“We begonnen met adviesdiensten over rapportagesystemen. Uit nijd dat er toentertijd geen goed product was, zijn we zelf maar software gaan schrijven. Uiteindelijk is daar ons hoofdproduct Executive Viewer uit voortgekomen. Een managementrapportagesysteem, dat geschikt is voor gebruikers voor Hyperion Essbase, DB2 OLAP Server van IBM en Microsoft Analysis Servers.”

Hoe groot willen jullie groeien?

“We zijn nu in vijftig landen actief, sinds 1999 ook in de VS. In 2003 verkochten we voor 5,8 miljoen euro aan licenties. Een leuk bedrag, maar daarmee kun je in Amerika nauwelijks lawaai maken. En wil je echt groeien, dan ligt het voor de hand om daar schaalgrootte te halen. De Amerikaanse markt leent zich daar veel beter voor, die is veel homogener dan de Europese. Deze plannen zullen vrij snel zijn gerealiseerd. Ik verwacht dat we in januari 2005 iets ge-kocht hebben of gekocht zijn.”