Jaarlijks organiseert Deloitte de groeiwedstrijd onder bedrijven met eigen technologie. Dit jaar gebeurt dat voor het eerst in samenwerking met Techbusiness, het nieuwe platform van MT. De aanmeldingen stromen inmiddels binnen, aan zelfvertrouwen is er dus geen gebrek bij de fine fleur van de tech-ondernemers in Nederland en België.
Even terug naar de Fast 50 van vorig jaar. Netlog, de Belgische evenknie van Hyves, won met een duizelingwekkende omzetgroei van 11.285 procent over de vijf jaren tot en met 2008. Runner-up en het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf was Albumprinter, met nog altijd 8.820 procent groei. Zelfs hekkensluiter The People’s Valley verviervoudigde zijn omzet in dezelfde periode.
Ongevoelig
Indrukwekkend. Maar zijn de deelnemers aan de Fast 50 ongevoelig voor de crisis? Dat niet. In de groeiwedstrijd van vorig jaar telde de omzet tot en met 2008 mee. Dat was het jaar waarin alles lekker ging, tot vanaf de zomer alles vastliep. Voor veel ondernemers het jaar van de halve omzet. Bedrijven die meedingen naar de Technology Fast 50 van 2010, zullen in heel 2008, maar ook in 2009 groei moeten laten zien om tot de top te horen.
En dat zal best wel eens kunnen lukken. Natuurlijk zijn ook de Fast 50-pareltjes soms geen beste vriend meer van banken, lopen hun verkopers zich het vuur uit de sloffen om talmende klanten te verleiden en wordt bij sommige klanten de telefoon niet eens meer opgenomen. Maar de snelste groeiers zijn relatief jong en flexibel, en bovendien gestart vlak na 2000; ze zijn geboren tijdens de vorige crisis.
Leven van vernieuwing
Ze passen zich snel aan aan de veranderde werkelijkheid van 2008 en later. Maar misschien het allerbelangrijkste dat maakt dat de Fast 50 ook dit najaar weer bolstaat van groei: de winnaars leven van vernieuwing. Juist dat is waar hun klanten in 2009, toen de stofwolken optrokken en het puin van de crisis een beetje aan kant was, naar snakten.
Hostingbedrijven en IT-beheerders als Pcextreme (nr. 9), Computication (nr. 24) en PINS (nr. 29) groeiden snel doordat ze de laatste technologie inzetten om hun vele voorgangers te verslaan op service en prijs. Online marketeers als Adversitement (nr. 13), M4N (nr. 22) en Blinker (nr. 23) surfen nog altijd mee op de overgang van print naar online, die complete businessmodellen op zijn kop blijft zetten. Die trek naar het web jakkerde – zeker vanwege de focus op cash en kosten – ook in 2009 door. Online zaken doen zal zeker in 2009 de Fast 50-deelnemers die in e-commerce en software via het web actief zijn, veel werk hebben bezorgd.
Proof of the pudding
Of de pudding smaakt, weet je pas zodra je hem eet. Daarvoor is het nog even wachten op de uitslag van de Technology Fast 50 2010, die TechBusiness begin oktober zal publiceren. En – even een huishoudelijke mededeling – daarom is het ook zo belangrijk dat ondernemers die met eigen technologie en een track record van 5 jaar meedingen naar de hoofdprijs. De inschrijving staat bij gastheer en organisator Deloitte nog tot 1 augustus open.
Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine