Dankzij de slimme bril kan het meest tijdrovende en kostbare proces in een magazijn, orderpicking, een stuk sneller verlopen. Dit is er al mogelijk met augmented reality.
Google leek met Google Glass zijn tijd iets té ver vooruit. Na de enorme hype verdween de bril heel snel weer van ieders netvlies. Maar de technologie van de slimme bril heeft zich in de tussentijd wel snel verder ontwikkeld.
Er zijn al slimme brillen op de markt voor augmented reality (AR) en virtual reality (VR), waarbij het belangrijkste verschil is dat iemand met een VR-bril helemaal een virtuele wereld binnenstapt, terwijl een AR-bril informatie toevoegt aan wat de drager door zijn bril ziet. Vooral de AR-bril biedt al veel mogelijkheden om het logistieke proces goedkoper en efficiënter te maken.
Barcodes van 10 cijfers
Augmented reality voegt een extra laag toe aan het voice picking, namelijk vision. Dat levert belangrijke tijdwinst op en reduceert het aantal fouten in het pickingproces. “In de voedingsmiddelenindustrie biedt dit echt toegevoegde waarde,” zegt Martin Slotman, senior account executive bij SAP. “Sommige zaken zijn lastig met je stem vast te leggen, zoals barcodes van tien cijfers of gewichten van 6 cijfers of meer. Dan voegt vision echt iets toe.”
Productiviteitswinst
Een ander voordeel van een slimme bril is dat medewerkers zonder voorkennis in het magazijn aan het werk kunnen. “Zeker in grote warehouses kunnen nieuwe mensen nog weleens moeite hebben met de routing. Met smart glasses zien orderpickers niet alleen de gehele order, maar ook de locaties en de route binnen het magazijn. Zo wordt (tijdelijk) opschalen eenvoudiger en goedkoper.” Deze manier van werken kan een productiviteitswinst van 25 tot 30 procent met zich meebrengen, schat Slotman.
Direct controleren
Augmented toepassingen verkorten bovendien de tijd die het kost om bij de producten te komen en versnellen de administratieve werkzaamheden rond het pickproces. Slotman: “Bij voice picking moeten soms aan het eind nog gegevens verwerkt worden die bij AR direct kunnen worden geverifieerd.” Het gaat dan bijvoorbeeld om de controle dat de orderpicker het juiste product met het juiste serienummer voor de juiste order heeft gepakt. Met AR kan dat een stuk eenvoudiger: “Op het moment dat iemand een product uit het schap heeft gepakt, houdt hij de barcode voor de AR-bril en die voert dan ter plekke de controle uit.”
Meekijken
En wat te denken van praktische toepassingen van de slimme bril? Medewerkers die zo’n bril dragen kunnen eenvoudig en snel gewaarschuwd worden voor gevaarlijke situaties, of ze kunnen ter plekke veiligheidsinstructies krijgen. En als er onduidelijkheid in het proces ontstaat, is het eenvoudig om iemand via de smart glasses even te laten meekijken.
DHL
DHL deed vorig jaar in zijn magazijn in Bergen op Zoom een pilotproject waarbij tien orderpickers werden uitgerust met slimme brillen zoals de Google Glass en VuzixM100. In drie weken tijd werden er 20.000 producten voor 9.000 orders gepickt. Dankzij de slimme brillen konden de werknemers sneller en foutlozer werken. Volgens DHL leverde dat een efficiëntiewinst van 25 procent op.
Terugverdientijd
Organisaties die met AR in hun magazijn aan de slag willen, doen er goed aan om eerst een 0-meting te doen, adviseert Slotman. “Breng het proces volledig in kaart, niet alleen het pickingproces. Van daaruit kun je dan de juiste keuzes maken.”
Hij schat dat de terugverdientijd van de investeringen in slimme brillen en de bijbehorende systemen tussen de 12 en 18 maanden ligt. “Als dat langer is, zijn er vaak andere zaken aan de hand. Dan zit er te veel looptijd in het magazijn, wat betekent dat de looproutes eerst moeten worden geoptimaliseerd. Het kan ook zijn dat er te weinig medewerkers in het warehouse rondlopen of dat het koppelen van de AR-systemen aan de backoffice dermate lastig is dat dit veel extra geld kost.”
Beeld: DHL
Dit artikel is onderdeel van het dossier 'Effectief ondernemen' op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Ctac. Ctac combineert technologische expertise met diepgaande businesskennis van branches en bedrijfsprocessen.