Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sigrid van Aken (Novamedia): ‘Eén persoon kan het verschil maken’

4 vragen aan Sigrid van Aken, coo van Novamedia en een van de grootste managementtalenten van Nederland.

Sigrid van Aken, coo van Novamedia en directeur Goede Doelen Loterijen, is een van de Goudhaantjes van 2014. Vier vragen aan dit toptalent. Bekijk ook de volledige lijst met 100 Goudhaantjes van dit jaar.

#1. Goudhaantje?

Van Aken: ‘Ik voel me een bevoorrecht mens en in dat opzicht zou je de term goudhaantje kunnen gebruiken. Of ik talenten heb? Natuurlijk, net als iedereen. Wat ik wel te horen krijg is dat ik goed ben in het behouden van overzicht en ik ben in staat om zaken analytisch te verbinden. Wat mij ook goed ligt: contacten onderhouden en voor mooie samenwerkingen zorgen. Verder ben ik benaderbaar en in zekere mate veeleisend. En ja, ik heb veel plezier in mijn werk.’

#2. Voorbeeld?

‘Ik heb het geluk dat ik veel mensen ontmoet, of ze nu uit de hoek komen van de armoedebestrijding, natuurbescherming of cultuur, zij hebben allemaal de missie om de wereld wat mooier te maken. Laat ik er twee noemen: Tatiana Riebeek-Chevtchouk uit de Oekraïne. Voor haar heb ik echt grote bewondering. Ze woont hier al wat jaren en haar passie en missie is jonge kinderen in contact brengen met klassieke muziek. Ze heeft nu voor de tweede keer een openluchtfestival georganiseerd en zonder haar was dat nooit gebeurd. Zij laat zien dat één persoon het verschil kan maken. En ik vind het werk van Marc van den Tweel en zijn collega’s van Natuurmonumenten inspirerend. Je denkt: de natuur, daar kan niemand tegen zijn, maar in een klein en vol land als Nederland is dat helemaal niet vanzelfsprekend. Wat zij daar aan inspanningen verrichten voor de natuur vind ik indrukwekkend.’

#3. Carrière?

‘Ik heb kansen gekregen maar ook opgezocht. Na de Rabobank en KPMG wilde ik iets doen wat heel dichtbij mijn persoonlijke waarden kwam en wilde ik de maatschappelijke kant op. Ik kwam terecht bij de Postcodeloterij op de afdeling ‘goede doelen’. Ineens had ik direct contact met al die initiatieven die de wereld beter maken. De combinatie van ondernemen en een maatschappelijk missie volgen past goed bij mij. Ik heb hard gewerkt maar ook mazzel gehad door op het goede moment op de goede plaats te zijn.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4. Toekomst?

‘Ik wil altijd werken in een omgeving waar maatschappelijke relevantie voorop staat en ik wil nooit in een hoek zitten waar onverschillig tegen de  grote vraagstukken in de wereld wordt aangekeken. Maar waar dat is over tien jaar? Ik kijk nooit ver vooruit in de tijd.’

De Goudhaantjes100 van 2014 staat mét profielen ook in het onlangs verschenen MT magazine.  Vraag deze editie aan als gratis proefnummer.

Meer over de Goudhaantjes:

Ben je ook een (toekomstig) Goudhaantje?