Met een jaaromzet van 100 miljard dollar, 20.000 producten en 300.000 medewerkers is de Hitachi Group één van ’s werelds grootste bedrijven. De Nederlander Eric-Jan Schmidt zit er hoog in de boom aan het marketingfront.
WERELDMANAGER
Nederlanders. Je komt ze overal in de wereld tegen. Ook in het mondiale bedrijfsleven. Elke donderdag portretteren we zo’n Hollandse manager in het buitenland.
Deze editie:
Eric-Jan Schmidt
>> Vice President Global en Online Marketing voor Hitachi Data Systems Als expat aan de slag in de Verenigde Staten. Er zijn landen te bedenken waar de cultuurshock groter is, zegt Eric-Jan Schmidt. Immers, de Verenigde Staten zijn de meest geëxporteerde cultuur ter wereld. “Toen ik hier vijftien jaar geleden kwam, had ik het gevoel dat ik het land al vrij goed kende. Neem de televisie. Zeker de helft wat we in Nederland krijgen voorgeschoteld, komt uit de Verenigde Staten. Onbewust krijgen we zo ontzettend veel Amerikaanse invloeden mee.”
Bakermat marketing en IT
Schmidt groeit op in Hazerswoude. In Amsterdam ziet hij achtereenvolgens de collegebanken van de hogeschool en de universiteit om daarna in Capelle voor Progress Software aan de slag te gaan. Hier loopt hij zijn toekomstige vrouw tegen het lijf. Een Amerikaanse die als expat de financiële afdeling van het bedrijf in Europa runt. Als ze na twee jaar terug moet naar Boston, besluit Schmidt om zijn vriendin achterna te reizen. Hij ziet het avontuur aan de andere kant van de Atlantische oceaan wel zitten. “Amerika trok me sowieso als land. Het is de bakermat van marketing en IT, de gebieden waar mijn interesses liggen. Toch is de overstap aanvankelijk van korte duur. Werkzaam voor het bedrijf CTP wordt Schmidt na anderhalf jaar gevraagd om vanuit Genève als marketeer de Zuid-Europese markt te gaan bestormen. “De stad is thuisbasis voor heel wat internationale instanties en daarmee een gewilde plek voor talent. Dat geeft een mooie dynamiek. We hebben daar dan ook een prachtige tijd gehad.”
Vice president Global en Online marketing
Over Hitachi
* Hitachi startte in 1910 als winkel voor elektronische onderdelen.
* Het woord Hitachi als Chinees karakter betekent letterlijk zonsopgang.
* De Hitachi Group produceert meer dan 20.000 producten. Van graafmachines en dumptrucks tot treinmaterieel en beamers.Na drie jaar Zwitserland (‘Genève begon naar mijn smaak toch een beetje de Achterhoek van de IT-industrie te worden’) keert de familie terug in de Verenigde Staten. Hier bekleedt de Nederlander diverse leidinggevende functies, voordat hij in september 2008 aan de slag gaat voor Hitachi Data Systems. Een onderdeel van het Japanse conglomeraat (zie kader) dat informatietechnologieën, diensten en oplossingen levert aan midden- en grootzakelijke bedrijven. Vice president Global en Online marketing staat er op zijn visitekaartje. Schmidt stuurt vanuit Boston een team van ongeveer honderd marketing collega’s aan die wereldwijd werkzaam zijn. “In Nederland is alles tegen elkaar zeggen en eerlijk zijn een gewaardeerde kwaliteit. In andere culturen moet je daar voor oppassen. Dat wat Nederlanders normaal vinden, kan voor een Amerikaan bijvoorbeeld als tamelijk bot overkomen.”
De echte Amerikaan
Over de Amerikaanse way of working is Schmidt erg enthousiast. De voortvarendheid waarmee de Yanks aan de slag gaan, werkt volgens hem aanstekelijk. “Onlangs had ik een gesprek met mensen van een start-up. Tegenover mij zat een man van bijna 60 in een spijkerbroek. Twee keer was hij ceo geweest van een beursgenoteerd bedrijf en voor het geld hoefde hij het al lang niet meer te doen dus. Waarom begin je hier nog aan, vroeg ik hem? Ach, anders zit ik thuis achter de geraniums. Ik wil gewoon weer eens wat nieuws proberen, zo antwoorde hij. Dat typeert de echte Amerikaan. De 3 vragen aan de wereldmanager
Wat kunnen we van Amerikanen leren?
“De enorme positieve mentaliteit van de mensen hier. Amerikanen kijken altijd vooruit en zien overal kansen om dingen beter aan te pakken.”
Wat mis je aan Nederland?
“Gezellig een borrel pakken met vrienden en Koninginnedag.”
Terug naar Nederland?
“Misschien wel. Anderzijds zou ik ook nog wel een poosje in China willen werken en iets van de groei en dynamiek van dat land meekrijgen.” mensen hier zijn heel enthousiast over werken en hebben een enorme drive om dingen te ondernemen.”
Winnersmentaliteit Amerikanen
Die winnersmentaliteit betekent dat we de Verenigde Staten dan ook nog niet moeten afschrijven, zegt Schmidt. Het land kampt dan weliswaar met een alarmerend begrotingstekort, hoge werkloosheidcijfers en een alsmaar toenemende concurrentie uit Azië, Amerikanen laten zich niet zomaar aan de kant zetten. “Er zit hier zóveel intellectueel toptalent. Alleen al in Boston, een stad die iets kleiner is dan Amsterdam, zitten 22 universiteiten. Al die mensen zorgen ervoor dat er in de Verenigde Staten ook de komende jaren nog veel innoverende dingen worden ondernomen.”
Lees ook andere wereldmanagers:
- Kika Buhrman: Hollandse pit in Barcelona
- Antoine Ligtvoet: ceo van het Britse Colt Group
- Michel van der Bel: in de top van Microsoft China
- Ronald van Geloven: werkt voor Telstra in Sydney
- Richard Stolk: kent het zakenleven in de VS
>> Bekijk alle Wereldmanagers