Infor is wereldwijd nummer 3 in bedrijfssoftware (na SAP en Oracle). Wat doet deze overnamemachine met Nederlandse wortels? Een portret.
De naam Infor zegt weinig mensen iets. Toch heeft dit Amerikaanse softwarebedrijf zich in 10 jaar opgewerkt tot de nummer 3 in ERP en verwante bedrijfssoftware, achter reuzen SAP en Oracle. Tijd voor een nadere kennismaking dus.
Niet uit een garage
Veel techbedrijven hebben een mooi geboorteverhaal over een ambitieuze nerd die met niet veel meer dan een briljant idee ergens in een garage of op zolder begon. Het verhaal van Infor is minder verheffend. Het bedrijf ontstond in 2002 toen investeerder Golden Gate Capital Partners besloot softwarebedrijfjes op te kopen en samen te voegen tot een geheel. Naamgever Infor was een van die bedrijfjes, een softwarebedrijf uit Duitsland dat in 2004 werd opgeslokt. Een ander bedrijf, gekocht in 2007, was Invensys, een Britse ERP-leverancier die op zijn beurt in 2000 de in Nederland o zo bekende ERP-maker Baan had gekocht.
- Lees ook: Jan Baan: 'We staan aan vooravond van nieuw tijdperk'
'Begraafplaats voor ERP'
Edith Bevers was dan ook niet erg enthousiast toen ze 5 jaar geleden hoorde dat ook haar werkgever, het Britse Lawson software, werd overgenomen door Infor. “Ik kende het bedrijf van mijn tijd bij Oracle. Infor stond bekend als de ‘begraafplaats voor ERP’. Het bedrijf stond nou niet bekend als innovatief. Het was een ratjetoe. Ze hadden veel te veel producten die ze in de lucht probeerden te houden.”
Het bedrijf stond nou niet bekend als innovatief. Het was een ratjetoe"
Focussen
Ze gaf zichzelf vier maanden. Vijf jaar later zit ze er nog steeds, sinds 3,5 jaar als countrymanager Benelux. De reden: topman Charles Philips (foto boven). “Ik kende Charles nog uit mijn Oracletijd en hij zorgde echt voor vernieuwing. Er werden keuzes gemaakt. We gingen ons focussen op een paar industrieën. Paste een product niet, dan werd er afscheid van genomen.”
Slechte ogen, geen piloot
Philips werd geboren in Little Rock, Arkansas (bekend van Bill Clinton), als zoon van een zwarte militair. Aanvankelijk wilde hij piloot worden, maar vanwege zijn slechte ogen belandde hij bij de mariniers waar hij zich opwerkte tot kapitein. Na zijn tijd in het leger werd hij analist op Wall Street en maakte hij naam als dé analist als het ging om softwarebedrijven. In 2003 haalde Larry Ellison hem naar Oracle waar hij de man werd van de grote overnames.
Geheime wapen
Hij werd ‘het geheime wapen van Oracle’ genoemd, en president Barack Obama benoemde hem tot adviseur. In 2010 was een keerpunt, zowel privé als zakelijk. Zijn ex-vriendin met wie hij 8 jaar lang een affaire had naast zijn huwelijk, nam wraak door hem heel publiekelijk aan de schandpaal te nagelen door foto’s van hen samen te laten plaatsen op billboards op Times Square in New York en in San Francisco. In dat jaar vertrok hij ook bij Oracle om in de dienst te treden bij Infor. Bij Infor ontpopte hij zich tot een vernieuwer, maar blijft hij net als bij Oracle grote overnames doen. Daarover zegt hij: “Of we nog meer gaan overnemen? Mijn wensenlijstje is oneindig. De middelen beperkt.”
Of we nog meer gaan overnemen? Mijn wensenlijstje is oneindig. De middelen beperkt.”
Transformatie
De nu 59-jarige Philips heeft onmiskenbaar een grote impact gehad op Infor. Een van zijn eerste daden was de verhuizing van het hoofdkantoor van Alpharetta in Georgia naar een pand aan de 6th Avenue in New York. Infor moest de uitstraling krijgen van een startup, zo zei bij zijn aantreden in 2010.
Een startup is Infor natuurlijk niet. Het bedrijf telt 90.000 klanten, een omzet van meer dan 3 miljard dollar en meer dan 15.000 werknemers. Ook inhoudelijk kun je het amper een startup noemen: de producten van Infor zijn in de basis al jaren op de markt.
“De meeste bedrijfssoftware is ruk”
Het betekent niet dat Infor niet innovatief is. Philips en zijn team, een groep managers die hij allemaal weghaalde bij zijn vorige werkgever Oracle, veranderde Infor van een volger naar een trendsetter. De moderne consument verwacht snelheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van software. Dat hebben we aan Apple te danken. De meeste bedrijfssoftware, of het nou om CRM, ERP of Supply Chain-management systemen gaat, ademt de sfeer uit van begin deze eeuw. Of zoals Philips het zelf zegt: “De meeste bedrijfssoftware is ruk”.
Oorbellen en tattoos
Om klanten een ervaring te geven die een beetje aansluit bij die van een smartphone, investeerde Infor heel erg veel in design. In ‘The garage’ een hippe, inderdaad ‘startupperige’ ingerichte ruimte in New York, werd een hele webdesign studio, Hook & Loop, uit de grond gestampt. “Met mensen op slippers, shorts, oorbellen en tattoos”, lacht Bevers. Nu de interface staat, is het tijd om alles naar de cloud te verhuizen, ook al zo’n ontwikkeling waar bedrijven inmiddels in achterlopen.
De prijs voor cloud: geen maatwerk meer
Infor is trots dat het inmiddels de helft van alle nieuwe klanten een cloudoplossing verkoopt. De software in de cloud kent vele voordelen. Zo wordt het veel gemakkelijker om zaken die bijvoorbeeld voor de ene sector zijn ontwikkeld in te zetten voor een andere sector. In de praktijk: software voor voorraadbeheer in de auto-industrie kan best functionaliteiten bevatten die ook van pas komen in een ziekenhuis.
In feite een Lego-doos
In feite is Infor bezig een Lego-doos te bouwen waarbij je in de cloudfunctionaliteiten op elkaar kunt stapelen. Software voor de boekhouding, logistiek, CRM en ERP, je kunt het allemaal afnemen bij Infor, of slechts een paar elementen. Het is natuurlijk ook een manier om bestaande klanten meer Infor-toepassingen te laten kopen. Een bedrijf als Heineken gebruikt wel de supply chain-software van Infor, maar hun ERP–pakket komt van een concurrent.
De cloud heeft ook een nadeel zegt Marc Scibelli, ‘Chief Creative Officer’ van Infor. “Echt maatwerk, in de zin van functionaliteiten bouwen voor de klant, dat bieden we niet meer, want dat werkt niet in de cloud.” Dat is ook de reden dat Infor zich nu richt op 14 sectoren, zoals food & beverage, de maakindustrie en healthcare. Door de klantengroep af te bakenen kan het voor die sectoren zo veel mogelijk functionaliteiten bouwen.
Echt maatwerk, in de zin van functionaliteiten bouwen voor de klant, dat bieden we niet meer, dat werkt niet in de cloud.”
Internet of Things en big data
De nieuwste buzzwords in IT zingen ook in New York rond. Een van de grote uitdagingen voor bedrijven als Infor is hun software zo te bouwen dat ze de enorme hoeveelheid informatie aan kan die straks binnen komt als steeds meer producten zelf data gaan verzamelen. Auto’s die rijgedrag registreren kunnen straks aan de autofabrikant informatie geven over de staat van de onderdelen en dus over hoeveel voorraad er moet worden aangehouden. Pakketjes onderweg van China naar de VS vertellen niet alleen waar ze zijn, maar ook hoe het staat met de temperatuur. Al die info moet verwerkt en, – dat is de grootste uitdaging van allemaal – inzichtelijk gemaakt worden, want het kan bedrijven besparingen van miljarden euro’s opleveren.