Het is de heilige graal van ieder bedrijf: innovatie. De wereld staat immers niet stil en wie niet mee gaat in de vaart der volkeren, loopt het risico moederziel alleen achter te blijven op het bedrijfstoneel. Alleen: hoe word je innovatief? Menig boardroom zal zich daar het hoofd over breken. Een samenwerking met jonge, innovatieve startups is een veel gekozen optie. Voor veel corporates kan het helpen om de samenwerking aan te gaan met jonge, innovatieve startups.
Geloofwaardigheid
Zo werkt AkzoNobel samen met duurzaam techbedrijf Qlayers. Mede-oprichter Josefien Groot vertelde eerder aan Management Team die samenwerking ‘heel belangrijk’ te vinden. ‘Het verhoogt je geloofwaardigheid. Op onze spuitkabine hebben we een Akzo-logo staan en al onze klanten kennen Akzo. Als ze zien dat Akzo in ons gelooft en fan is van ons product, kan zoiets helpen.’
Samenwerken met een startup zou je in het onderstaande model met tien typen innovatie kunnen inschalen onder de noemer ‘netwerk’. We bedoelen maar: er zijn nóg negen manieren om innovatief te worden met je organisatie. Bekijk eens goed welke benadering het beste bij jou past. Het schema is afkomstig van de zakelijke infographic-website Visual Capitalist.