Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Salesforce-meesterbrein: ‘Ik geniet van mijn werk onder de radar’

Parker Harris is in Nederland. De co-founder van softwaregigant Salesforce sprak met MT over zijn rol in de schaduw van ceo Marc Benioff.

De kans is groot dat er niet direct een belletje gaat rinkelen bij het horen van de naam Parker Harris. Toch wordt deze kalme, vriendelijke Amerikaan gezien als het rationele meesterbrein in de schaduw van mede-oprichter Marc Benioff, de flamboyante visionair en ceo van Salesforce. Het softwarebedrijf uit San Francisco werd in de vroege jaren 2000 groot met CRM-software en zette het principe van Software as a Service op de kaart.

Co-founder Harris vervult vandaag de dag bij Salesforce de facto de rol van cto. Hij werkt ‘gewoon’ in een cubicle op de verschillende afdelingen – hij blijft naar eigen zeggen het liefst zo dicht mogelijk bij zijn developers. In het kader van de Salesforce World Tour is hij in Amsterdam, waar hij morgen met een keynote het evenement zal openen.

We zien u nooit in interviews, en nu staat u morgen ineens op een event in Amsterdam. Waar was u al die tijd?

‘Ik sta normaal gesproken niet zo in de spotlights, dat klopt. Ik breng veel tijd door met klanten en onze ontwikkelaars. Marc [Benioff] is degene die Salesforce echt leidt. Zijn verhaal versterkt het verhaal van Salesforce en dat is voor de meeste journalisten vaak al genoeg. Mijn verhaal? Daar wordt eigenlijk niet zo vaak naar gevraagd, haha! We hebben het bedrijf samen opgebouwd, maar Marc verdient de alle credits die de mensen hem geven. Ik vind het eigenlijk wel prima zo, ik geniet van mijn werk onder de radar.’

Wat een bescheidenheid… U bent mede-oprichter!

‘Daar heb je gelijk in, we hebben het bedrijf samen opgebouwd. En we hebben allebei onze rol. Hij schetst ons een visioen en ik help hem om dat visioen werkelijkheid te maken – met nog veel anderen trouwens. Marc is een typische ceo uit de tech-wereld die past in het rijtje Larry Ellison en Mark Zuckerberg. Een echte visionair, enorm creatief en soms een tikkeltje gestoord. Ik ben wat rustiger, dat zit in mijn karakter.

Bescheidenheid vind ik overigens een heel goede eigenschap. Je kunt namelijk bescheiden zijn en toch zelfvertrouwen hebben. Bescheidenheid betekent voor mij dat je luistert naar wat de ander te zeggen heeft. Ik redeneer ook niet vanuit Salesforce als bedrijf, maar vanuit de klanten van Salesforce. Je hebt ook tech-bedrijven die op hun events alleen staan te oreren dat zij de beste software ter wereld hebben. Ik ben nu juist hier om te praten met en over de beste klanten ter wereld. Ik sta er om te horen wat zij nodig hebben.’

Waar zou Salesforce zijn zonder zijn oprichters?

'Ik denk dat Salesforce er prima uit zou komen. Je moet niet vergeten dat we het hebben over een onderneming van 5 miljard dollar die wereldwijd actief is. Ik zie het trouwens niet als "mijn" bedrijf, maar ik zie mezelf als ondergeschikt aan het geheel. Salesforce is ook zoveel meer dan een bedrijf. Salesforce, it's this.. thing! Het is een product, het is een event, het is een beweging, we hebben een foundation. Dat maakt dat ik me meer onderdeel van het bedrijf voel dan co-founder, en dat vind ik echt fantastisch.'

Waar liggen de kansen voor de toekomst?

‘Je zou denken dat CRM al 20 jaar "af" is, maar er verandert nog zo veel! We zien nog altijd dat computers op nieuwe manieren helpen om meer te verkopen. Denk aan Data Science, of intuitive user interfaces. De kansen voor de toekomst liggen vooral in Big Data en het analyseren ervan. Er bestaat een enorme hoeveelheid customer data die ontzettend waardevol is voor onze klanten. Die diepe analitics kunnen wij panklaar indelen en aanleveren op smartphone, tablet en op desktop – en bovendien zorgen we dat het werkt. Dus geen gedoe met firewalls, databases. Here you go!'

In de dienstverlening zien we ook een transitie. Het gaat er steeds minder om hoe jij je klant benadert, het gaat erom dat je klant jou gaat benaderen. Neem de automatisering van marketing. Wauw… dat is pas een crazy market, er is zoveel gaande! Het is de snelst groeiende maar ook de meest gefragmenteerde markt. Wat best opmerkelijk is, is dat de koper van onze software support in steeds meer gevalllen de cmo van een onderneming is. Want klanten benaderen jou voor support… het is je merk! Door de toegenomen technologische mogelijkheden veranderen de verwachtingen van klanten, en het is een hele klus om aan al die verwachtingen te kunnen blijven voldoen.'

Hoe bereidt Salesforce zich op die toekomst voor?

‘We zijn een heel iteratief bedrijf, we werken nog steeds volgens de manier waarop we groot geworden zijn: door snelheid en door het simpel te houden. Dus geen ingewikkelde interface met duizenden opties en oneindig veel functies. Hoeveel software is daar al niet op gesneuveld? De kunst is om niet te ver af te dwalen van waarmee je begonnen bent. Wij doen dat door ons te blijven richten op onze kern: onze klanten op de beste manier met hun klanten in contact brengen met behulp van technologie.’

Waar staat Salesforce over vijf jaar?

'Dan staat er een nog grotere organisatie in Europa, waar we het afgelopen jaar per kwartaal met 30 procent groeiden. Ik wil de komende jaren met zulke cijfers in Europa blijven groeien, met een nog grotere omzet en marktaandeel. Om dat te bereiken is de grootste uitdaging om schaalbaar te blijven. We hebben meer dan 16.000 medewerkers wereldwijd en er is geen vervanging voor mij nu ik hier met jou zit te praten en ik straks klanten ontmoet. Hoe houden we al die mensen verbonden in onze organisatie?

Laatst hadden we een event met onze sales directors. De helft van de mensen in die ruimte was nieuw; werkte nog geen jaar voor Salesforce. Ik blijf me op zo'n moment toch bewust van het feit dat zij de verhalen van vroeger niet kennen, ze misschien nog niet genoeg weten van succesvol klantcontact en hoe onze organisatie snel en wendbaar blijft. Als je blijft groeien zoals wij dat doen, kun je daar niet genoeg energie in steken.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is de belangrijkste boodschap die u morgen gaat verkondigen?

‘Het zijn er meerdere. Eén daarvan is dat Europa de snelste groeiregio is, met elk kwartaal vorig jaar een groei van meer dan 30 procent. Daarbij dat wij ons hier vanaf september in Amsterdam gaan vestigen – iets wat ik echt supergaaf vind. Verder kijk ik ontzettend uit naar de video's van onze klanten. Zij maken Salesforce tot wat het nu is.’