De staatssteun die budgetmaatschappij Ryanair ontving op de Belgische luchthaven Charleroi is illegaal. Dat heeft de Europese Commissie vandaag besloten.
Ryanair moet minimaal vier miljoen euro aan illegale steun terugbetalen. Volgens topman O’Leary van Ryanair heeft de beslissing van de Europese Commissie (EC) niet alleen gevolgen voor het gebruik van het vliegveld van Charleroi maar voor de hele budgetsector. Het zou een ‘domino-effect’ kunnen hebben voor de ontwikkeling van regionale luchthavens. Onzin, zegt de Commissie. Stopzetten van de steun zorgt juist voor een transparante markt waarop andere vliegmaatschappijen gezond kunnen concurreren. Bovendien, stelt de Commissie, geldt het verbod alleen voor de korting op landingsrechten en de ‘ground handling fees’. Steun die is ontvangen voor de opening van nieuwe luchtroutes hoeft niet te worden terugbetaald zolang die steun proportioneel is en geldt voor maximaal vijf jaar.
Blijft de vraag: overdrijft Ryanair met zijn waarschuwing? Staan onze goedkope vakantievluchten vanaf Charleroi op het spel? Zo’n vaart zal het wel niet lopen. Concurrenten als Virgin Express zeggen de beslissing juist toe te juichen. En de Waalse regering heeft al een oplossing bedacht: ze verlagen gewoon de landingsrechten per passagier van tien naar één euro. Andere optie is het privatiseren van de luchthaven. Dan mag Ryanair ongelimiteerd steun ontvangen. (JHS)