Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ronald van der Mark: ‘Ik ga in social investments’

Ronald van der Mark vindt het tijd voor iets anders. Hij vertrekt bij Action en gaat in social investments, zegt hij tegen MT.

ronald van der mark action
Foto: Action

Ronald van der Mark geeft eind dit jaar zijn plek als ceo van Action op. Hij gaat in ‘social investments’. Voormalig Ahold-kroonprins Sander van der Laan volgt hem op als topman bij de discounter.

Van der Mark vertrekt bij Action – na 5 jaar van succesvolle expansie – om iets heel anders te gaan doen. Hij licht aan MT toe waarom.

Waarom gaat u weg?

‘Ik ben nu bijna 5 jaar bij Action en ik heb een supertijd gehad. Maar ik heb altijd ook andere ambities gehad: maatschappelijk bezig zijn. Die wilde ik gaan verwezenlijken als de tijd er rijp voor was. En dat is nu. Action staat er beter voor dan ooit.’

Wanneer ging dit spelen?

‘Ik heb het zelf begin dit jaar met de board en de aandeelhouders besproken. We zouden eind 2015 op een goed punt staan met het bedrijf. De uitbreiding in Frankrijk en Duitsland loopt goed. De ontwikkelingen voor dit jaar zijn echt positief. Dus we zijn begin 2015 de zoektocht gestart naar mijn opvolger.’

Is Van der Laan bij Albert Heijn weggegaan omdat Action hem vroeg?

‘Nee, zo zit het niet. Hij was gewoon een van de kandidaten. We hebben een internationale search naar een nieuwe ceo.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat gaat u straks precies doen?

‘Dat weet ik nog niet. Eerst blijf ik me tot 1 januari volledig inzetten voor Action, want we hebben nog veel te doen. Over twee weken openen we onze eerste winkel in Luxemburg. En binnenkort komt er een distributiecentrum in Parijs bij. Pas na 1 januari ga ik me oriënteren op wat ik ga doen. Maar ik wil in elk geval niet meer in het bedrijfsleven werken. Ik wil me verdiepen in social investments.’

Er zijn tal van partijen die maatschappelijk verantwoord investeren. Bent u al in gesprek?

‘Nee nog niet. Ik wil nu echt de maatschappelijke kant op, zodat ik iets kan teruggeven aan de maatschappij waar ik zelf veel aan te danken heb. Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het gaat worden, haha.’

hrm