Werken met prioriteiten en kwartaalthema’s is een voorwaarde voor consistente groei. Het ‘waarom’ van een bedrijf heeft daarbij de hoogste prioriteit en is gekoppeld aan een concreet meerjarendoel. Zo’n meerjarendoel geeft het management, de medewerkers en de klanten richting en ambitie.
Stel doelen en werk met kwartaalprioriteiten
Is het meerjarendoel duidelijk, verwerk deze dan tot kleinere jaar- en kwartaaldoelen. De belangrijke en logische vervolgvraag is: hoe krijg je alle medewerkers op een lijn met de kwartaalprioriteiten?
Volgens de Rockefeller Habits met vier acties:
#1 Identificeer je cruciale getal
Definieer een knelpunt en hang er een ‘cruciaal getal’ aan. Zo ontstaat er een doel. Denk bijvoorbeeld aan: ‘verlaging van klantuitval met 5%’, ‘honderd salesgekwalificeerde leads dit kwartaal’ of ‘klanttevredenheidsscore van 70’.
Om het cruciale getal vast te stellen, kun je gebruik maken van de ‘focusvraag’ uit het boek ‘The One Thing: ‘Wat is dat ene ding dat je kunt doen, waardoor alles makkelijker wordt of zelfs overbodig wordt?’
#2 Stel drie tot vijf prioriteiten en rangschik
Werk met kwartaalprioriteiten, deze worden ook wel ‘Rocks’ genoemd. Rocks hebben twee belangrijke eigenschappen: ze brengen het cruciale getal dichterbij en ze staan los van de dagelijkse operationele werkzaamheden. Een Rock is géén KPI: het is een tijdelijk doel, gericht op het behalen van je kwartaalcijfer.
#3 Kies een kwartaalthema en stel de beloning vast bij succes
Kwartaalthema’s zijn een speelse manier om iedereen binnen het bedrijf te inspireren en te betrekken bij het behalen van de Rocks. Een thema maakt de prioriteit van dat moment op een leuke manier duidelijk.
Heb je het thema bepaald, dan is de volgende stap het bepalen van de beloning/viering wanneer je het doel hebt behaald. Hoe intrinsiek gemotiveerd je medewerkers ook zijn, een gezamenlijke beloning motiveert altijd.
#4 Maak het thema en cruciale getal zichtbaar voor alle medewerkers
De beste groeibedrijven maken hun jaar- en kwartaaldoelen overal zichtbaar. Of je nu een whiteboard, flippover of een digitaal dashboard gebruikt – het gaat erom dat de medewerkers elke dag de tussenstand zien. Het is uiteraard ook aan te raden de beloning weer te geven.
Te nemen acties:
- Identificeer de eerste bottleneck voor groei en koppel hier een getal aan voor dit kwartaal.
- Stel drie tot vijf essentiële doelen voor dit kwartaal.
- Kies een inspirerend kwartaalthema.
- Maak de voortgang zichtbaar voor iedereen en vier het succes!
Wil je meteen aan de slag met de Rockefeller strategie?
De unieke ééndaagse Masterclass Scaling Up is het uitstekende startpunt voor versnelling van uw groei in 2019. Het is een besturingssysteem voor groeibedrijven richting en voorbij de 1 miljoen omzet en het geeft je een vaste en consistente manier van werken, gericht op structuur en groei.