Managers die zich klaarmaken om straks leiding te geven aan de veeleisende generatie Y, moeten ook rekening houden met een tweede groep jongeren.
Namelijk diegenen die de arbeidsmarkt aarzelend zullen verkennen en het tegenovergestelde gedrag vertonen van hun zelfstandige, onafhankelijke leeftijdgenoten. En die groep is groot.
De jeugd van nu staat onbevangen te trappelen om straks de arbeidsmarkt te bestormen, zo lijkt het. Ze zijn zelfverzekerd, onafhankelijk, bijzonder zelfredzaam en van mening dat ze over buitengewoon goede leiderschapskwaliteiten beschikken. Zie hier de generatie Y.
In de schaduw van de Y-ers is echter nog een grote groep jongeren bezig zich warm te lopen voor hun plek op de arbeidsmarkt. Maar dan wel een stuk minder voortvarend dan hun leeftijdsgenoten. De ontwikkelingen binnen deze tweede groep zijn zorgelijk. Deze jongeren, structuurzoekers genoemd, dreigen de aansluiting met de arbeidsmarkt te missen, zo blijkt uit onderzoek van Manpower. De uitzendorganisatie onderzocht hoe jongeren onder de 25 jaar aankijken tegen werk.
Volgens Manpower beslaan de zelfredzame jongeren, ofwel de generatie Y, 43 procent van de werkzoekenden van straks. De tweede groep met structuurzoekers is met 39 procent van de jeugd, bijna net zo groot. Een niet uit te vlakken groep dus.
Manager in spagaat
In een tijd waarin de krapte op de arbeidsmarkt – ondanks de economische ontwikkelingen – in de verte alweer in zicht komt, zijn jongeren meer dan ooit van belang. Managers doen er dus goed aan zich niet alleen voor te bereiden op de komst van de generatie Y, maar ook te kijken hoe ze de capaciteiten van de structuurzoekers ten volle kunnen benutten.
Waar de mentaliteit van de zelfredzame, doorgaans hoog opgeleide groep goed aansluit bij de prestatiemaatschappij, voelen de structuurzoekers zich juist sneller buitengesloten. Zij zijn minder gericht op verandering en hebben meer moeite om een positie te verwerven in onzekere tijden. Een kwetsbare minderheid in deze groep dreigt volgens Manpower zelfs af te glijden naar een onzeker bestaan. Ook als de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt zullen deze jongeren naar verwachting zeer moeilijk aan het werk komen.
Leuke baan
Werkgevers zullen terdege rekening moeten houden met de manier waarop jongeren tegen werk aankijken. Jongeren willen vooral een leuke baan waarin zij in korte tijd veel kunnen leren, en leuke collega's. Dat is belangrijker dan goede carrièreperspectieven. Zij zijn wars van bureaucratie en hiërachie.
De stijl van leidinggeven die jongeren verwachten, zal veel werkgevers echter nog voor grote uitdagingen stellen. ''De hiërarchische organisatie heeft zijn langste tijd gehad'', meent Van der Pol. Jongeren willen veel vrijheid en zelfstandigheid. Sturing aanvaarden ze eerder van iemand die kan bogen op 'doorleefde' ervaring en natuurlijk gezag, dan van iemand die zich beroept op de formele functie die hij of zij bekleedt. Ook spelen bijvoorbeeld social media bij werving een steeds grotere rol.
>> Lees hierover ook: Leiding geven aan de generatie Y
Iedereen binnenboord
Naast de "We hebben iedereen nodig op de arbeidsmarkt, ook de jongeren die misschien op het eerste gezicht minder kansen hebben", zegt Haiko van der Pol, directeur marketing en communicatie van Manpower. Bedrijven kunnen volgens Van der Pol wel degelijk initiatieven nemen om juist deze groep binnenboord te krijgen en te houden.
In sommige functies kunnen bijvoorbeeld "meester-gezelrelaties" in ere worden hersteld. Ook werk-leertrajecten kunnen goede diensten bewijzen, alleen al omdat het leren van een ambacht dan centraal staat, in plaats van het verwerven van bepaalde competenties. Persoonlijke aandacht, voldoende structuur en je thuis voelen zijn volgens Van der Pol aspecten die voor deze groep extra van belang zijn.
Lees ook:
- Iedereen wil erbij horen, gebruik dat feit
- Eerlijke communicatie levert het meest op
- Leiding geven aan de generatie Y
- Gebruik social media intern