What’s next, was de gedachte nadat ABN Amro een medewerker had ontslagen via een sms. Het antwoord is een reorganisatie aankondigen via een weblog. Jonathan Schwartz, directeur van Technologiebedrijf Sun Microsystems maakte het nieuws om de organisatie te reorganiseren, bekend via zijn weblog.
’Ik geloof niet in afgeschermde omgevingen’, kopt het bericht. Hierin staat de aankondiging van een fundamentele reorganisatie van het bedrijf. Met onmidellijke ingang voegt Sun Microsystems een aantal bedrijfsonderdelen samen en richt een nieuwe bedrijfseenheid op. Het doel daarvan is interne concurrentie tussen afdelingen te bevorderen, innovatie in zelfstandige eenheden te bespoedigen en kennis tussen tot voor kort gescheiden afdelingen te delen.
Schwartz heeft overwogen om de aankondiging direct op zijn weblog te zetten. “Maar ik wilde niet dat Sun-medewerkers dit nieuws eerst via een externe bron zouden vernemen.” Daarom verzond hij eerst een interne memo aan zijn personeel. Enkele uren later publiceerde de directeur het bericht ook op zijn weblog.
De aankondiging wordt in het reactiepaneel positief ontvangen. De reacties hebben echter niet enkel betrekking op de interne reorganisatie, maar ook op de wijze van communicatie naar de buitenwereld. Reageerders voelen zich aangesproken als direct betrokkenen.
Schwartz moedigt andere directeuren aan dat ook te doen. “Het heeft een paar effecten. Ik heb slechts één nadeel ondervonden; dat ik ook tijdens vrije dagen aan mijn blog denk. Verder is mijn weblog waar Sun voor staat: transparantie en het delen van kennis en informatie. Daarnaast plak ik via mijn site een gezicht op Sun. En dat doen ook andere medewerkers met hun bedrijfsblog.”
Bron: Emerce